Siirry pääsisältöön

Annamari Marttinen: Häiriömerkintä

Pelko kasvoi joka päivä. Joka päivä tuli aamu, päivä, ilta ja yö ja sitten sama uudelleen. Päivät pysyivät paikoillaan ja liikahtamatta. Istuin tai seisoin kauniissa kodissamme tai kuljin ikkunasta ikkunaan. Eikä mitään tapahtunut. Jyrki Jämsen ei soittanut, ei työvoimatoimiston virkailija eikä kukaan, vanha kotimme pysyi paikoillaan samalla tavalla kuin päivät, se vain oli siellä, se oli tyhjä ja siellä oli hiljaista.

Annamari Marttinen: Häiriömerkintä
Tammi 2021
325 sivua

Annamari Marttisella on taito kirjoittaa tavallisista ihmistä samaistuttavasti ja tarjoamalla ikään kuin ikkunan henkilön elämään ja arkeen. Sen osoittaa myös Häiriömerkintä, jonka päähenkilö Karoliina ajautuu vähä vähältä koti taloudellista katastrofia.

Alussa kaikki on hyvin. Karoliina työskentelee autosihteerinä ja hankkii itselleen ja joka toinen viikko luonaan asuvalle tyttärelleen uuden kodin. Siitä tulee unelmien koti, ja heti alkajaisiksi asunnon keittiö revitään alas ja tilalle rakennetaan uusi.

Ongelmana on vain se, että vanha koti ei kiinteistönvälittäjän vakuutteluista huolimatta menekään kaupaksi. Huoli kasvaa ja kasvaa, kun asuntonäyttöihin ei tule ketään ja Karoliinan pitää kuukausien ajan huolehtia kahden asunnon lainoista ja vastikkeista sekä uuden asunnon remonttikuluista. Pienesti väreillyt pelko kasvaa suureksi viimeistään siinä vaiheessa, kun Karoliina irtisanotaan työstään autosihteerinä. Ei ole työpaikkaa eikä palkkaa, mutta on kaksi asuntoa ja auto, syödäkin pitäisi.

Seurasin sivusta miten pinta, jolla seisoin, kallistui. Kallistuminen oli hidasta, mutta pysähtymätöntä, ja joka päivä tunsin sen pienen, karmean liikkeen, vaikka sitä ei pystynyt näkemään.

Kaiken keskellä Karoliina jää hyvin yksin. Hänen on vaikea myöntää itselleen, saati muille, kuinka suureksi ongelma vähitellen kasvaa. Hän etsii ja löytää tilanteeseen pikaratkaisuja, jotka vain syventävät kuilua, johon hän on putoamassa. Lukijana Karoliinan ahdinkoa seuraa huoli rinnassa, hyvää toivoen – ja samalla tietäen, että helppoa ulospääsyä ei ole. Taivaalta ei sada mannaa, vaikka Karoliina kuinka toivoo.

Kiinnostavaa on se, miten Karoliinalle tuntuu olevan ahdingon keskellä hirvittävän tärkeää se, että hänelle ei tule maksuhäiriömerkintää. Se on ikään kuin hukkuvan viimeinen oljenkorsi, merkki siitä, että tilanne ei ole vielä lohduton – vähän niin kuin alkoholin ongelmakäyttäjä sanoo juomisensa olevan hallinnassa, jos pystyy vielä hoitamaan työnsä ja asiansa.

Häiriömerkintä on ravisteleva ja paikoin jopa ahdistava romaani siitä, mitä tapahtuu, kun taloudellinen turvallisuus katoaa. Ahdistavuus ei ole huono asia vaan osoittaa, kuinka tarkkanäköisesti ja todentuntuisesti Marttinen kirjoittaa Karoliinan ahdingosta. Karoliinan yksinäisyys ja kehää kiertävät ajatukset koskettavat, ja hänen toivoisi saavan apua. Realistiseen otteeseen kuuluu se, että helppoa ratkaisua Marttinen ei tarjoa, ja hyvä niin.

Kasvavaa ahdinkoa ja Karoliinan päänsisäistä myrskyä korostetaan myös kerronnan keinoin. Pitkät virkkeet kasvattavat syöksykierrettä ja luovat kuvan hätääntyneen ihmisen ajatuksista, jotka pyörivät lähinnä yhden asian, rahanpuutteen, ympärillä.

Häiriömerkintä on havainnollinen romaani siitä, mitä taloudellisen tilanteen romahtaminen ihmiselle tekee. Se osoittaa, kuinka yksin ihminen voi rahahuoliensa keskellä jäädä ja kuinka pitkään lumipallo voi kasvaa, ennen kuin tilanne todella räjähtää käsiin. Ja kaiken keskellä on yksilö, ihminen, joka laskee päiviä ja tunteja seuraavaan tuloerään, jonka tietää katoavan taivaan tuuliin saman tien. Ja joka hetki pinta kallistuu enemmän, pelko kasvaa.

Helmet 2021: 11. Kirja kertoo köyhyydestä. 

Keski-kirjastot 2021: 24. Kirjassa esiintyy jokin juhlapäivä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii