Siirry pääsisältöön

Kale Puonti: Manni

Kokoukseen oli kutsuttu niin paljon väkeä, että huumeen tilat olivat käyneet pieniksi ja kokous oli siirretty isompaan tilaan. Parikymmentä poliisia oli nyt ahtautuneena huoneeseen, jossa normaalisti hoidettiin pakkokeinohakemuksia käräjäoikeuteen videoyhteyden välityksellä. Paikalla oli koko Kaartamon ryhmä sekä tutkinnanjohtaja Puro.
Kale Puonti: Manni
Bazar Kustannus 2020
270 sivua

Manni aloittaa Pasilan Myrkky -sarjan, joka kertoo Helsingin huumepoliisin työstä. Sarjaan on juuri ilmestynyt toinen osa, Milo

Avausosan keskeinen henkilö on dekkarin nimen mukaisesti Manni, joka löytää sattumalta ison huumekätkön. Sen sijaan, että mies painelisi poliisin puheille, päätyy Manni tekemään kauppaa saadakseen oman taloutensa raiteilleen ja ehkä samalla äitinsäkin elämän kuntoon. Kuvioon kytkeytyy sitten virolaisia huumekauppiaita, väkivaltaa ja uhkaa.

Tarina rakentuu useiden erilaisten näkökulmien kautta. Mannin ohella tapahtumia katsotaan esimerkiksi moottoripyöräjengin johtohahmon ja poliisin kautta. Useat näkökulmat toimivat yllättävän hyvin, eikä henkilöiden runsaus tee lukemisesta hankalaa.

Kirjailija Kale Puonti on ammatiltaan poliisi, mikä näkyy Mannissa sekä hyvällä että hieman haasteellisella tavalla. Kirjan alkuosassa on hieman liiankin paljon kritiikkiä poliisin resurssien vähyyttä kohtaan, vaikka se varmasti aiheellista onkin. Alkupuolta vaivaa myös jonkinlainen yleisellä tasolla liikkuva poliisin työn kuvaus, joka ei aina dekkarin juoneen istu aivan saumattomasti. Välillä kerronta on niin suoraviivaista, että jään kaipaamaan enemmän esimerkiksi henkilöiden toimintojen motiivien avaamista.

Tuntuu kuitenkin siltä, että dekkari paranee edetessään ja juonenkulku on lopulta vallan toimivaa. Loppuosa onkin sitten senlaatuinen, että sen tulee lukeneeksi kerralla, vaikka tarkoitus oli alkujaan lukea vain pieni palanen. Jännitystä Puonti osaa tarinaansa luoda, ja tämän perusteella Milolta voikin odottaa paljon.

Kiitos kustantajalle arvostelukappaleesta!

Mannista kirjoitetaan myös näissä blogeissa: Kirjojen kuisketta, Elämä on ihanaa ja Kirsin kirjanurkka.

Helmet 2021: 17. Kirjan nimessä on kirjan päähenkilön nimi.

Kommentit

  1. Teos ei jätä epäilystä siitä, etteiko Puonti tietäisi, mistä kirjoittaa.
    Häni kuvaa poliisityön arkea asiantuntijuudella ja realistisen oloisesti turhia maalailematta.

    Lyhyt kappalejako ja selkeä lauserakenne ovat sinänsä aina plussaa, mutta aika ajoin se tekstissa runsaan henkilögallerian lisäksi aiheutti lukiessa ajoittaista pirstaleisuuden ja hyppelehtivyyden tunnetta.

    Mielenkiintoista nähdä, kuinka Puonti Pasilan nyrkillä uutuudessaan iskee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luonnehdit tätä dekkaria minusta osuvasti. Tosiaankin tuntuu, että Puonti on alueen asiantuntija.
      Nopealukuinenhan tämä kirja on, mutta toisaalta tapahtumat etenevät vähän liiankin suoraviivaisesti paikoin eivätkö asiat aina yhdisty toisiinsa. Milo kiinnostaa tämän avausosan perusteella minuakin.

      Poista
  2. Tätä on kehuttu kovasti. Olen kyllä kiinnostunut kirjasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nythän tässä saisi hyvin sarjan lukemisen alulle, kun kakkososakin on julkaistu.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii