Siirry pääsisältöön

Pauliina Susi: Takaikkuna

"Tänä yönä kaikki valvovat. Tarmo-boy käy läpi entisiä tyttöystäviään kotikonttorissaan housut kintuissa.
Hyvä työasento, hän voisi viestitellä sille. Pese kädet lopuksi. Ja aja parta, pliis. Kone on siinä hyllyllä vasemman olkasi takana, hammastahnan vieressä.
Leia puolestaan tutkii, kovin ahkerana ja kovin, kovin ahdistuneena iltapäivälehden nettisivulle pelmahtanutta artikkelia, jo otsikostaan alkaen selvästi journalismin riemuvoittoa.
Naistutkija miesseksin asialla kiihdyttää"
 
Pauliina Susi: Takaikkuna
Tammi 2015
457 sivua (e-kirja)


Pauliina Suden dekkari Takaikkuna valikoitui lukemistooni sattumalta, kun etsiskelin kirjaston e-kirjahyllystä luettavaa. Olin ohimennen noteerannut, että Suden dekkaridebyyttiä oli kiitelty, ja niinpä päätin napata kirjan luettavaksi.


Takaikkunassa seurataan useampaa henkilöä, joiden tiet risteävät, tavalla tai toisella. ProMen-hankkeen toiminnanjohtaja Leia, Leian tytär Viivi, oikeusministeri Tarmo Häkkilä ja salaperäinen it-nörtti Land-o käyvät lävitse omia elämänkuvioitaan ja ovat tietäen tai tietämättään yhteyksissä toisiinsa. Jokaisesta henkilöstä muodostuu omanlaisensa, ja kullakin on tarinassa sekä tehtävänsä että kipupisteensä. Tarinan liikkeellepaneva voima on ProMen-hanke, joka tarjoaa apua miehille, jotka ostavat seksipalveluja. Vai onko hyökyaallon syy sittenkin jossain muualla? Joka tapauksessa ProMen herättää kohua, ja sen ympärillä käydään keskustelua, joka on niin tuttua nykypäiväisestä keskustelusta: mihin verovaroja käytetään, mikä on tärkeää?

Tarmo Häkkilän myötä muotoutuu kuva siitä, miten varovainen poliitikon täytyy julkisuuden henkilönä olla. Jyrkkäpiirteiselle oikeusministerille varovaisuus on tietenkin hankalaa, ja jyrkkyyttään hän turvautuu melkoisen koviin otteisiin, joita innokas avustaja mielellään masinoi.

Paitsi että dekkarissa kuvataan hienosti ja todenmukaisesti nykyajan julkisuusmyllyä ja populistista keskustelua, on siinä vakuuttavasti mukana myös verkkovakoilu. Land-o:n hahmon kautta kuvataan, miten vaikeaksi elämä voi käydä, jos joku pahantahtoisuuttaan ulottaa lonkeronsa hyväuskoisen kansalaisen kimppuun.

Tarinan loppua kohden kierrokset kiihtyvät niin, että kirjaa ei meinaa malttaa laskea käsistään. Itse asiassa hämmästyin, kun tajusin, että painetussa kirjassa on yli 500 sivua. E-kirjaa lukiessa kirjan kokoa ei tietenkään hahmota, ja tässä tapauksessa tarina vei niin tehokkaasti mukanaan, että sivut kääntyivät aivan huomaamatta.

Enpä ihmettele lainkaan, että Takaikkuna päätyi Vuoden johtolanka 2016 -voittajaksi. (Lisää palkinnosta ja raadin perusteluista Kirsin kirjanurkassa.) Dekkari on sujuvasti kirjoitettu, henkilöiltään ja maailmaltaan rikas sekä pelottavan ajankohtainen. Suosittelen!

Kommentit

  1. Minä luin tämän pari viikkoa sitten, ja innostuin oikeastaan vasta puolivälin paikkeilla. Täytyy sanoa, että kirjan luettuani ryhdyin miettimään, mihin kaikkeen netissä "puumerkkini" olenkaan laittanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Takaikkuna on pelottava juuri siinä, miten vakuuttavasti nettivakoilua kirjassa kuvataan. Saa miettimään omia toimia verkossa.

      Poista
  2. Tätä oli tosiaankin vaikea päästää käsistään :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii