Siirry pääsisältöön

Niina Mero: Romanssin sankari

Koira pelästyy ääntä ja laukkaa vuorostaan minun luokseni. Vasta silloin hahmo kääntyy, nostaa hupun kasvoiltaan ja näkee minut. Vaaleat hiukset ovat sateen kastelemat ja sotkussa. Punainen huivi on valahtanut alas hänen otsaltaan ja peittää hänen toisen silmänsä, mutta yksisilmäinenkin katse saa minut pysähtymään niille sijoilleni. Korpit raakkuvat päidemme yllä. Hän ei ole kaunis vaan jylhä.

Niina Mero: Romanssin sankari
Gummerus 2021
366 sivua
äänikirjan lukija Paavo Kerosuo
kesto 10 t 34 min

Niina Meron esikoisteos Englantilainen romanssi (Gummerus 2018) jätti kirjailijan nimen kertaheitolla mieleeni, niin viehättävä ja raikas tuo romaani oli. Olikin itsestään selvää, että tartun myös Romanssin sankariin.

Ensimmäinen ajatus tästä romaanista oli pieni yllätys. Romaanin minäkertoja onkin mies, "romanssin sankari" itse – jotenkin olin harhautunut odottamaan, että romanssissa näkökulma on naisen, joka kohtaa ah, niin kiehtovan ja vähän vaarallisen miehen. Ja kohtaamisesta seuraa tietenkin tulisia tunteita ja hieman väärinkäsityksiä.

Kyllä näinkin, mutta Meron romaanin ideana on myös leikitellä romanttisen kirjallisuuden piirteillä ja rikkoa odotuksia. Kun romantiikkaan tyypillisesti sisältyy ajatus leiskuvasta rakkaudesta ja onnen seesteiseen satamaan päätymisestä esteiden voittamisen jälkeen, on Romanssin sankarin pohjavire realistisempi ja maanläheisempi. Siitä kiitos.

Romaanin päähenkilö, englantilaissotilas Ben, on jossain määrin perinteinen romanssin sankari. Hieman vaarallisen oloinen, väkivallan keskellä aikuiselämäänsä paljolti viettänyt mies, jossa on salaperäisyyttä ja kiehtovuutta. Mies on sotakokemuksistaan myös traumatisoitunut, eikä lapsuuskaan ole jäänyt taakse jälkiä jättämättä.

Tästä voisi sitten päätellä, että kun Ben saapuu Suomeen, hän löytää elämänsä naisen, joka korjaa miehen rakkaudellaan ja siloittelee ainakin näkymättömät arvet kadoksiin. No, tavallaan, mutta sitten ei kuitenkaan. Ben tapaa Helenan, joka ei sankareita tai sankaruutta havittelevia elämäänsä kaipaa. Nainen on itsenäinen ja itsellinen, osaa hakata halkonsa ja huolehtia sekä itsestään että muista. Hän ei elättele kuvitelmia rakkauden parantavasta voimasta vaan ymmärtää, että elämä on. Hänen rinnallaan palkkasoturi onkin yllättäen enemmän kiinni romanttisissa kuvitelmissa kuin juureva suomalaisnainen.

Romanssin sankari on raikas ja tuoreella tavalla romanttista genreä tuulettava romaani. Se herättää ajatuksia ja kirvoittaa mieleen pohdintoja esimerkiksi sankaruudesta ja miehisyydestä, siitä, minkälaisia odotuksia kohtaamme ja toisaalta asetamme. Kerronta etenee hyvin ja erityisesti ihailen sitä, miten uskottavasti Mero Benin hahmon on teokseensa rakentanut. Mainio teos tämä Romanssin sankari.

Kommentit

  1. Kiitos kirjan esittelystä. Tämä kiinnostaa, pidin paljon tuosta Englantilaisesta romanssista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin pidin Englantilaisesta romanssista, joten tältä odotin paljon – enkä turhaan. Hauskaa muuten, että tässä on esikoisesta tuttuja hahmoja.

      Poista
  2. Minuakin alkoi kiinnostaa! Kiva, että on kirjoitettu jotain vähän erilaista. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii