Siirry pääsisältöön

Maja Lunde: Sininen

Ja sitten ne olivat yhdessä, jäätikön vesi ja meren vesi, ennen kuin aurinko veti taas pisarat puoleensa, nosti ne höyrynä ilmaan, yhä korkeammalle, pilviin, sinne missä painovoima ei niihin vaikuttanut.
Maja Lunde: Sininen
Tammi 2019
Alkuteos Blå 2017
Suomentanut Katriina Huttunen
350 sivua

Maja Lunden Sininen liikkuu kahdella aikatasolla. Vuonna 2017 Norjassa veneilee Signe, joka on "liian vanha itkemään" ja kantaa mukanaan menneisyyden muistoja. Muistot ovat kauniimmasta maailmasta, jossa lapsuudenkodin läheisiä koskia ei ollut vielä padottu. Toisaalta muistoissa on jatkuvasti mukana äiti, jonka kanssa naisella on kovin ristiriitainen suhde.

Vuonna 2041 tarinan minäkertoja on David, joka on paennut perheensä kanssa Ranskassa Argelèsin kylästä juosten. Pakomatkalla perhe on puolittunut, kun vaimo Anna ja poika August ovat kadonneet. David saapuu Lou-tyttärensä kanssa leiriin, johon ovat monet muutkin paenneet sietämättömiä olosuhteita. Kerta toisensa jälkeen David käy kysymässä vaimonsa ja lapsensa perään. Kerta toisensa jälkeen vastassa on tietämättömyys.

2010-luvulla eletään maailmassa, jossa ihmiset tekevät ratkaisevia päätöksiä. Vain reilut kaksikymmentä vuotta myöhemmin ihmiset kärsivät aiemmin tehtyjen tekojen seurauksista, pakenevat leviävää kuivuutta ja yrittävät löytää vettä.
Taivas oli yllämme sininen. Ei pilvenhattaraakaan. Sininen, aina sininen. Olin alkanut vihata sitä väriä.
Romaani on kaiken kaikkiaan melko synkkä. Vuonna 2017 maailma on sellainen jollaisena me sen tunnemme, mutta ympäristöä tuhotaan innolla tärkeiden investointien vuoksi ja Signen mielen on vallannut katkeruus. Vuosi 2041 on kuivuutta, kuumuutta ja pakenevia ihmismassoja.

Sininen on Lunden ilmastokvartetin toinen osa. Mehiläisten historia oli avausosa, joka jäi vahvasti mieleen ja onnistui vaikuttamaan. Ehkä siksi odotukseni olivat Sinisen suhteen korkealla, ja valitettavasti ne eivät täyttyneet. Erilliset näkökulmat jäivät liian etäälle toisistaan enkä saanut henkilöhahmoista oikein kiinni. Heidän kohtalonsa eivät koskettaneet, vaikka hahmot sinänsä uskottavia ovatkin.

Lunde kirjoittaa kauniisti ja Katriina Huttusen käännös on toimiva. Sivuille mahtuu kuitenkin liikaa tyhjäkäyntiä ja tuntuu, että kokonaisuus ei oikein vedä. Muutenkin tarina jätti kylmäksi. Aihe on kyllä äärimmäisen tärkeä, mutta toteutus tuntuu ontuvan.

Sinisestä muualla: Taikakirjaimet ja Mummo matkalla.

Kommentit

  1. Aihe on kyllä sen verran kiinnostava, että kirja hyppää lukulistalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa antaa tälle mahdollisuus, vaikka minä nyt napisenkin. :)

      Poista
  2. Samoilla mietteillä: molemmat aiheet kiinnostavia, mutta mehiläisten surinassa viihtyi mainiosti, tässä sinisessä hiersi joku vaikeasti määriteltävä siru kaiken matkaa. Eläinaiheisia teoksia lienee tulossa pari sarjan jatkoksi, joten ans'kattoo, kumpaan suuntaan kokonaisuus kallistuu:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen verran paljon mehiläisistä innostuin, että en anna Sinisen lannistaa vaan aion kyllä kvartetin parissa jatkaa tulevaisuudessa. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii