Siirry pääsisältöön

Salla Leponiemi: Niin kauan kuin tunnen eläväni – taidemaalari Elin Danielson-Gambogi

Elin maalasi mallejaan mielellään vastavalossa ja tutki valon avulla heidän olemustaan, kehojensa muotoja, hiuksiaan, jopa gestiikkaansa. Nytkin hän kaikissa kuvissa asettui itse niin, että valo lankeaisi viistosti takaa vasemmalta, jolloin se osuisi hiuksiin ja nostaisi esiin kaulan kaaren. Tumma omakuva on luonteeltaan henkilökohtaisin. Hämärä tila voisi kertoa talvesta, mutta ei paljasta onko kysymyksessä joku kodin huoneista vai ateljee eikä anna viitteitä ammatista tai roolista elämässä. Vapautuneen oloinen Elin on kääntänyt päänsä katselijaa kohden, mutta näyttää itse katsovan hieman ohi ja nauraa. Leikkisä Elin, yksityinen Elin. Luultavasti juuri se Elin, jonka hänen lähimpänsä tunsivat.

Salla Leponiemi: 
Niin kauan kuin tunnen eläväni – taidemaalari Elin Danielson-Gambogi
Gummerus 2021
285 sivua
äänikirjan lukija Ella Pyhältö
kesto 11 t 18 min

Taidehistorioitsija Salla Leponiemi tutustuttaa kirjassaan Niin kauan kuin tunnen eläväni lukijan taidemaalari Elin Danielson-Gambogiin, joka eli 1861–1919 ja asui suuren osan elämästään Italiassa, missä hän avioitui Rafaello Gambogin kanssa. Elämä taiteilijana taiteilijan puolisona maailmassa, joka on epävakaa, ei ole helppoa, mutta taide tuntuu olevan Danielsonille kutsumus, joka paitsi ottaa paljon, myös antaa.

En tuntenut taiteilijaa ennen tämän elämäkerran kuuntelemista. Kirja kuitenkin herätti kiinnostukseni, ja äänikirjan kuuntelemisen lomassa oli suorastaan pakko googlata Danielson-Gambogin töitä. Nehän osoittautuivat viehättäviksi, ja ihmettelen, miten vähän taiteilija on Suomessa ollut esillä: hänet suorastaan unohdettiin vuosikymmeniksi, kuten Leponiemi teoksessaan toteaa.

Salla Leponiemi rakentaa teoksessaan taitavasti kuvan taiteilijasta, joka opiskelee niin Suomessa kuin Pariisissa, uudistaa suomalaisen taiteen kenttää ja tekee vaivalloisia matkoja uudesta kotimaastaan Italiasta Suomeen. Elin Danielson-Gambogi viettää nostalgiselta vaikuttavaa taiteilijaelämää Ahvenanmaalla Önningebyn taiteilijayhteisössä ja saa osakseen naistaiteilijaa vähättelevää vastaanottoa. Elanto taiteesta ei todellakaan tule helposti, ja puoliso Rafaello Gambogin vaikeudet ovat väistämättä myös vaimon vaikeuksia. Pariskunta kärsii jatkuvasta rahapulasta, vaikka erityisesti Elin Danielson-Gambogi ahkeroi minkä ehtii, väsymisenkin uhalla.

Murheellisista oloista ja lyhyeksi jääneestä elämästä huolimatta elämäkerta välittää kuvan naisesta, joka on sitkeä ja katselee tulevaisuuteen valoisasti. Kronologisesti etenevässä teoksessa taide on alati läsnä, ja kauniin lämpimästi kertoja kuvaa elämänkaarta, johon sisältyy niin yksityiselämän kuin taiteen kriisejä. Vaikka aikanaan Danielson taisi herättää närkästystä, skandaalejakin, ei elämäkerta sorru taivastelemaan vaan tarkastelee kohdettaan kunnioittavasti. Niin kauan kuin tunnen eläväni on kiehtova lukuelämys, joka avaa vaikuttavalla tavalla merkittävän naistaiteilijamme elämää. Suosittelen.

Elin Danielson-Gamborgin elämäkerrasta muualla: Kirsin kirjanurkka, Tuijata, Kirjojen kamari ja Kirja vieköön!

Kommentit

  1. Tämä oli upea kirja. Ennen korona näin aika paljon Danielson-Gambogin töitä kotimaisissa taidenäyttelyissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisipa ihanaa päästä taidenäyttelyyn ja nähdä Danielson-Gambogin töitä! Minulle taiteilija oli entuudestaan vieras.

      Poista
  2. Tähän haluan vielä tarttua. Minulle hän on jäänyt tuntemattomaksi, mutta onneksi on kirjallisuus ja kirjablogit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Leponiemi avaa taiteilijan elämää hyvin kiehtovalla tavalla.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii