Siirry pääsisältöön

Anna-Liisa Ahokumpu: Kolme rukousta äidille

Nostin valokuvan kirjahyllyyn nojaamaan. Anjezën kasvot olivat omieni tasalla kuin seisoisimme vastatusten. Ne kasvot olivat ainoa perintö, joka äidistäni oli jäänyt jäljelle, kaiken muun olin myynyt pois. 

Anna-Liisa Ahokumpu: Kolme rukousta äidille
Gummerus 2021
179 sivua

Anna-Liisa Ahokummun Kolme rukousta äidille kulkee kahdessa eri aikatasossa ja eri paikoissa. Menneisyydessä Anjezë, joka tullaan myöhemmin tuntemaan Äiti Teresana, lähtee hakemaan elämälleen uutta suuntaa ja lähtee eteläisestä Euroopasta Intiaan kutsumuksensa perässä. Nykyajassa Eveliina synnyttää ensimmäistä lastaan tuskaisan odotuksen vallassa. Elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia.

Yhteistä kuitenkin on se, että molemmat ovat tyttäriä ja molemmilla on äiti. Anjezë menettää isänsä ja lähtee luostariin luodakseen elämänsä uudelleen, Eveliina menettää äitinsä juuri silloin, kun uusi elämä on alkanut hänen sisällään. Kolme rukousta äidille on kiehtova romaani äideistä ja tyttäristä, ja vaikka romaanin toinen päähenkilö ei varsinaisesti synnytä vaan pyhittää elämänsä uskonnolle, tulee hänestä Äiti, jonka koko maailma tuntee. 

Ja myöhemmin Eveliina saa Anjezën valokuvan äidiltään perintönä. Viimeisinä hetkinään äiti haluaa sairaalaan kuvia ja kirjan Anjezësta, vaikka osaakin kirjan ulkoa. Teos ja kuvat ilmentävät hänen uskoaan.

Tarinalinjat liittyvät temaattisesti toisiinsa mutta jäävät myös jossain määrin erillisiksi. Kumpikin linja on kiinnostava, mutta niiden välinen yhteys saisi ehkä olla hieman tiiviimpi.

Toisaalta tarinalinjojen eräänlainen erillisyys ei haittaa, sillä kokonaisuus pitää kyllä otteessaan. Pidän valtavasti jo Ahokummun esikoisromaanista tutusta kaihoisasta tunnelmasta, joka tästäkin romaanista välittyy. 

Tai mitä jos vauva ei tuntenutkaan samaa kipua kuin minä, vaan minä olin tuntenut samaa kipua kuin vauva, vauvan kipua joka oli näennäisen hiljaa odottanut kaikki nämä vuodet sisälläni, kipua joka oli valmiiksi minussa vain siksi että olin joskus ollut vastasyntynyt?

Romaani on sisällöltään vaikuttava. Eveliinan synnytystuska rinnastuu Anjezën tuskaan, joka syntyy siitä, että nainen ei tiedä, mitä hänen pitäisi tehdä ja mitä häneltä odotetaan. Synnytyksen kärsimyksen rinnalle asettuu Kalkutassa koettu henkinen kärsimys ja sitä seuraava maallisesta luopuminen. 

Tänään hän ei ajattele ruokaa, tänään on saatava työ alkuun. Hän ei voi vain kävellä eikä piiloutua kirkkoihin rukoilemaan, vaikka isä van Exemin mielestä kaikki työ pitäisi aloittaa hiljentymällä. Mutta hiljentyminen on muuttunut paoksi, se ei ole todellista rukousta, sillä Jumala ei katso häneen enää. Anjezë ei tiedä, miksi niin on käynyt. Hänhän on kuuliainen. Hän on toteuttanut Kristuksen vaatimukset, kuunnellut ääntä.

Kolme rukousta äidille on kaihoisa ja kaunis tarina elämästä ja kuolemasta. Syntymä ja kuolema ovat läsnä lähes samaan aikaan, kuten elämässä yleensä, ja kokonaisuudessa on jotain haurasta ja viehättävää.

Anna-Liisa Ahokummun toisinkoisesta muualla: Kirjaluotsi ja Lukutuulia.

Kommentit

  1. Tämän voisi kyllä lukea. Vaikuttaa kiinnostavalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos alkuun on vähän käynnistymisvaikeuksia, ei kannata luovuttaa. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii