Siirry pääsisältöön

Claes Andersson: Luova mieli – kirjoittamisen vimma ja vastus

Kirjailijan on aina oltava heikomman ja alistetun ihmisen puolella. Hän ei saa koskaan asettua vallanpitäjien, etuoikeutettujen tai riistäjien puolelle tai heidän palvelukseensa. Hän ei myöskään saa ihannoida sotaa tai väkivaltaa. Hänen pitää edustaa inhimillisiä perusarvoja, humanismia, heikkojen, syrjäytettyjen ja alistettujen asiaa. Mutta näin tehdessään hänen on lähdettävä itsestään, omista kokemuksistaan ja tuntemuksistaan. Se mitä hän sanoo saa autenttisuutensa ja voimansa hänen omasta persoonallisesta äänensävystään.

Claes Andersson: Luova mieli –
kirjoittamisen vimma ja vastus
Kirjapaja 2003 (2. painos)
kansi Petri Kovács
162 sivua

Claes Anderssonin (1937–2019) kirjoittamista käsittelevä teos Luova mieli – kirjoittamisen vimma ja vastus on kohonnut yhdeksi laajalti suositelluksi kirjoittamisoppaaksi, eikä ihme. Luova mieli on syvästi inhimillinen ja humaani puheenvuoro, jossa kokenut kirjoittaja jakaa näkemyksiään ja ymmärrystään siitä, mitä kirjoittaminen on ja miten voi kirjoittaa. 

Kirjoittajan näkökulmaan yhdistyy psykiatrin käsitys siitä, minkälaisia päänsisäisiä tekijöitä kirjoittajuuden takana usein on. Onko niin, että kirjailija käsittelee kirjoittaessaan jotain, mistä on jäänyt osattomaksi – "ikään kuin luovuus, kirjoittaminen, olisi yritys palauttaa tai luoda uudelleen sellainen kadonnut maailma, jota ei ole koskaan edes ollut olemassa"?

Selvänäkijät, tiennäyttäjät, muutoksen alullepanijat ja uudistajat kuuluvat usein sivullisten joukkoon. Vieras ja vieraantunut kokee ja näkee tarkemmin ja herkemmin.

Ajatus sinänsä ei ole uusi, mutta ehkä se on nyt vielä ajankohtaisempi kuin parikymmentä vuotta sitten. Paljonhan puhutaan siitä, miten vähemmistöjen äänten kuuluisi tulla entistä enemmän ja miten vähemmistöistä eivät voi puhua muut kuin he itse.

Luova mieli on vahvasti persoonallinen: Andersson kertoo omista näkemyksistään ja kokemuksistaan. Usein näkemystä havainnollistaa ja avaa Anderssonin oman kirjoittamisen ja omien runojen käsittely. Hyvä niin: pidän persoonallisesta otteesta ja humoristisesta lämmöstä, joka tekstistä välittyy. Andersson osoittaa elävästi sen, miten vaikeaa kirjoittaminen joskus on ja suhtautuu omiin ponnisteluihinsa itseironisesti. Ehkä se rohkaisee myös lukijaa, joka kirjoittamisesta haaveilee, sitkeyteen silloin, kun tekstiä ei vain synny, vaikka kuinka haluaisi.

Luova mieli on viehättävä teos, jonka jutusteleva tyyli tekee kokonaisuudesta helposti lähestyttävän. Kirjan äärelle olisi mukavaa palata aika ajoin uudelleen. Harmi vain, että Luovaa mieltä ei enää ostettavaksi tunnu löytyvän, kirjastoista sentään sen käsiinsä saa.

Kommentit

  1. Tämä on varmasti inspiropiva kirja. En ole tainnut lukea mitään Anderssonilta, pitäisi korjata puute.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin joskus hänen runojaan ja pidin niissäkin kovasti hänen maailmankatsomuksestaan. Pitäisi lukea enemmän Anderssonin tuotantoa.

      Poista
  2. Minäkään en ole lukenut Anderssonia, varmaan pitäisi!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii