Siirry pääsisältöön

Merete Mazzarella: Syksystä syksyyn

Jos onkin kylmää ja tuulista, on silti kevät. Ajattelen usein, etten saa miettiä, miltä tämä tuntuu marraskuussa. Viime marraskuussa kaipasin toukokuuta kunnes tajusin, ettei minulla ole varaa pitää kokonaista puolta vuotta pelkkänä siirtymätaipaleena. Nyt kaipaan – niin, mitä?

Merete Mazzarella: Syksystä syksyyn
Tammi 2021
alkuteos Från höst till höst
suomentanut Raija Rintamäki
336 sivua

Pidän paljon Merete Mazzarellan maltillisesta tavasta tarkastella elämänmenoa, ja niinpä Syksystä syksyyn oli suorastaan pakko varata kirjastosta luettavaksi. Nimensä mukaisesti teos kuvaa yhden vuoden kulkua syksystä syksyyn: ajanjakso on merkityksellinen, sillä alussa, vuoden 2019 puolella, eletään tavalliseen tapaan, mutta keväällä 2020 koronapandemia sulkee maailman.

Mazzarella kohtaa puolisoineen saman kuin moni muu: liikkuva elämä muuttuu pysähtyneisyydeksi ja rajoitusten ja suositusten noudattamiseksi. Oma turvapaikka löytyy Tammisaaresta, missä maailman myllerrys on jotenkin kauempana. 

Suurkaupunki on pikkukaupunkia surullisempi, kun se suljetaan. Tekee hyvää palata Tammisaareen.

Samalla kirjailija tunnistaa etuoikeutetun asemansa: kaikilla ei ole mahdollisuuksia siirtyä turvallisempaan paikkaan, moni sairastuu, useat myös menehtyvät. Etuoikeus on sekin, että saa elää pandemian aikana Suomessa, sillä maailmalla koronaluvut ovat paljon kauhistuttavammat kuin Suomessa. Vertailu länsinaapuriimme Ruotsiin ei tunnu Mazzarellasta hyvältä, ja hän kritisoi perustellen sitä, miten Suomessa yli 70-vuotiaat halutaan eristää läheisistään. 75-vuotias tarkastelee maailmaa muuttavaa pandemiaa eri näkökulmasta kuin nuoremmat päätöksentekijät ja tuo keskusteluun siten lisää ulottuvuuksia.

Syksystä syksyyn ei ole kuitenkaan pelkkää pandemiaa vaan inhimillistä pohdintaa elämänkulusta, ikääntymisestä, kirjallisuudesta. Teoksessa on muistoja menneestä ja runsaasti viittauksia luettuun: kokonaisuudesta välittyy sivistyneisyys ja elämänkokemus. Kirjailija itse toteaa:

Esseistiikassa on kyse omakohtaisesta paneutumisesta, persoonallisesta puhuttelusta, siitä että pystyy välittämään, miksi pitää jotain tärkeänä ja arvelee sen voivan olla tärkeää muille. Kyse on taidosta yhdistää ajatus ja tunne, anekdootteja ja yksityiskohtia kaihtamatta.

Ja sen Mazzarella tekee: yhdistää ajatuksen ja tunteen, tuo mukaan anekdootteja ja yksityiskohtia. Hän kutsuu lukijan mukaan keskusteluun, saa ajatukset heräämään ja mielensisäisen puheen käyntiin. Kaikesta en välttämättä ole samaa mieltä, eikä tarvitsekaan olla. Olennaista on maltillinen keskustelu, kohtaaminen. Se on mielestäni nykypäivänä tärkeä viesti.

Mazzarellan teoksesta muualla: Kulttuuri kukoistaa ja Mummo matkalla.

Helmet 2021: 15. Kirjassa on jotain samaa kuin omassa elämässäsi.

Kommentit

  1. Samoin: Mazzarellalla on elämänläheinen ja rauhallisen oivaltava tapa katsoa elämää ja avata ajatuksiaan. Myös keskustelu, joka tuntuu mediaa seuratessa olevan katoava luonnonvara kirjailijan kanssa kiehtoo. Hänen tuotantonsa parissa on tullut viihdyttyä aina:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä: maltillinen ja oivaltava pohdinta herättää halun keskustella. Järkevää keskustelua kyllä kaipaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii