"Mutta jokin oli vinossa.
Esiintyjät eivät juosseetkaan näyttämön etuosaan vastaanottamaan suosionosoituksia. He seisoivat pienessä rykelmässä näyttämön sivussa, pahvisen muurin vieressä, siinä paikassa, jossa José oli surmannut Carmenin.
Kuului kirkaisu. Sitten joku huusi: – Se on kuollut! Se on oikeasti kuollut!"
Koston kukkien myötä pääsin jälleen seuraamaan sisäministeriön virkamies Karl Axel Björkin yksityisetsivätöitä. Yön sydän on jäätä tutustutti lukijan Björkiin jo vuonna 2014, ja jatkoa on (onneksi) seurannut: nyt ollaan jo neljännestä osassa. Tasaisessa tahdissa avausosan jälkeen ovat ilmestyneet Käärmeitten kesä (2015) ja Kuka kuolleista palaa (2016). Tuorein Tiergartenin teurastaja (2018) odottanee minun kohdallani vuoroaan – sen verran kiinnostavasti Hämeen-Anttila kuvaa sekä 1920-lukua että sarjansa päähenkilöä.
Koston kukat sijoittuu oopperamaailmaan. Nuori laulajatar ammutaan kuoliaaksi esityksen päätteeksi, ja näin Emilie Edbergin esiintyminen Carmenina jää sekä ensimmäiseksi että viimeiseksi. Kuinka ollakaan, järkyttyneen yleisön joukosta löytyy myös Karl Axel Björk, joka ottaa poliisia odotellessa ohjat käsiinsä ja on itseoikeutetusti mukana rikostutkinnassa.
Rikostutkinta ei olekaan mitenkään suoraviivaista työtä. Emilie Edbergin surmaajan etsiminen on varsin mutkikas tehtävä, ja tutkimuksiin nivoutuu myös 1920-luvun alun poliittista historiaa, kun Karjalassa kuohuu ja Suomen täytyy tasapainoilla suhteessa Neuvosto-Venäjään.
Aiemmin sarjan meno on ollut kovin miehistä. Nyt olikin ilahduttavaa havaita, että tilaa annetaan myös naisihmisille, kun toimelias Ida auttaa Kallea rikostutkinnassa. Karl Axel Björkin hahmo puolestaan tuntuu mukavasti muotoutuvan sarjan edetessä, vaikkei ajallisesti suuria harppauksia vielä olekaan otettu.
Björk-sarjan aiemmista osista pitäneelle Koston kukat tarjoaa tuttua 1920-luvun ajankuvaa. Kiihkeää jännitystä ei tarjoilla – sitä on ehkä tarjolla aiempaa hieman vähemmän – mutta Sherlock Holmes -tunnelmaa kaipaavalle Koston kukat on mainio valinta.
Dekkarista muualla: Kirjan pauloissa ja Hemulin kirjahylly.
Helmet 2018: 28. Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä-
Esiintyjät eivät juosseetkaan näyttämön etuosaan vastaanottamaan suosionosoituksia. He seisoivat pienessä rykelmässä näyttämön sivussa, pahvisen muurin vieressä, siinä paikassa, jossa José oli surmannut Carmenin.
Kuului kirkaisu. Sitten joku huusi: – Se on kuollut! Se on oikeasti kuollut!"
Virpi Hämeen-Anttila: Koston kukat Otava (2017) 351 sivua Äänikirjan lukija Aku Laitinen Kesto 10 t 57 min. |
Koston kukkien myötä pääsin jälleen seuraamaan sisäministeriön virkamies Karl Axel Björkin yksityisetsivätöitä. Yön sydän on jäätä tutustutti lukijan Björkiin jo vuonna 2014, ja jatkoa on (onneksi) seurannut: nyt ollaan jo neljännestä osassa. Tasaisessa tahdissa avausosan jälkeen ovat ilmestyneet Käärmeitten kesä (2015) ja Kuka kuolleista palaa (2016). Tuorein Tiergartenin teurastaja (2018) odottanee minun kohdallani vuoroaan – sen verran kiinnostavasti Hämeen-Anttila kuvaa sekä 1920-lukua että sarjansa päähenkilöä.
Koston kukat sijoittuu oopperamaailmaan. Nuori laulajatar ammutaan kuoliaaksi esityksen päätteeksi, ja näin Emilie Edbergin esiintyminen Carmenina jää sekä ensimmäiseksi että viimeiseksi. Kuinka ollakaan, järkyttyneen yleisön joukosta löytyy myös Karl Axel Björk, joka ottaa poliisia odotellessa ohjat käsiinsä ja on itseoikeutetusti mukana rikostutkinnassa.
Rikostutkinta ei olekaan mitenkään suoraviivaista työtä. Emilie Edbergin surmaajan etsiminen on varsin mutkikas tehtävä, ja tutkimuksiin nivoutuu myös 1920-luvun alun poliittista historiaa, kun Karjalassa kuohuu ja Suomen täytyy tasapainoilla suhteessa Neuvosto-Venäjään.
Aiemmin sarjan meno on ollut kovin miehistä. Nyt olikin ilahduttavaa havaita, että tilaa annetaan myös naisihmisille, kun toimelias Ida auttaa Kallea rikostutkinnassa. Karl Axel Björkin hahmo puolestaan tuntuu mukavasti muotoutuvan sarjan edetessä, vaikkei ajallisesti suuria harppauksia vielä olekaan otettu.
Björk-sarjan aiemmista osista pitäneelle Koston kukat tarjoaa tuttua 1920-luvun ajankuvaa. Kiihkeää jännitystä ei tarjoilla – sitä on ehkä tarjolla aiempaa hieman vähemmän – mutta Sherlock Holmes -tunnelmaa kaipaavalle Koston kukat on mainio valinta.
Dekkarista muualla: Kirjan pauloissa ja Hemulin kirjahylly.
Helmet 2018: 28. Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä-
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.