Siirry pääsisältöön

Tatu Kokko: Kävelevien patsaiden kaupunki

Päivä kirkastuu aamuksi. En ole enää puistossa. En ole enää Kuopiossa. Taputan puun runkoa jossakin aivan muualla. Katson ja ymmärrän. Olen Jyväskylässä. On alkava syksy, sen näkee haalistuneista sävyistä ja muutamista varisseista lehdistä, joiden vihreys on siirtynyt puun sisään. Driu, driu, driu, virittelee leivo lähtövirttä.
Tatu Kokko: Kävelvien patsaiden kaupunki
Icasos 2019
373 sivua

Tatu Kokon uutuusromaanin Kävelevien patsaiden kaupunki lähtöasetelma on kiinnostava. Päähenkilö ja minäkertoja Vilja elää tiukasti nykyajassa, kohtaa 2000-luvun nuoren aikuisen haasteita ja ympäröivän yhteiskunnan ahdasmielisyyttä.

Samaan aikaan Vilja kuitenkin lipuu ajassa taaksepäin. Hän vierailee 1800-luvulla Minna Canthin maailmassa ja maisemissa, kun patsaat omassa lähiympäristössä alkavat liikkua. Osasyynä aikamatkoihin on se, että Vilja päättää lopettaa mielialalääkityksensä, joka tekee turraksi ja tunnottomaksi.

Yksi innoittaja henkiseen ja myös fyysiseen aikamatkaan on se, että Vilja on intohimoisen kiinnostunut Minna Canthista. Kirjastonhoitajan työnsä ohella nainen tutkii ihailemaansa kirjailijaa ja kirjoittaa tekstejä Canthista. Pronssirouva kuopiolaisessa puistossa on aikamatkan avain, tie Minna Canthin nahkoihin ja ajatuksiin.

Turraksi ja tunnottomaksi Viljaa ei voi moittia, päinvastoin. Kiihkeästi hän suhtautuu paitsi Canthiin, myös esimerkiksi tapaamaansa Kareemiin. Lukijana tunnen, että tarinan edetessä kiihkeys lisääntyy – liekö syynä sitten se, että Vilja jättää mieltä tasoittavat lääkkeensä pois ja yrittää löytää aidon itsensä. Mutta millainen hän oikeasti on?

Pidän siitä, miten romaanissa rakentuu alle kolmekymppisen naisen sisäinen maailma kiihkeänä ja ajoittain uupuneena. Ajoittain virkkeiden lyhyys häiritsee, vaikka ratkaisua voikin pitää perusteltuna. Kiinnostava asetelma kantaa mukavasti alusta loppuun saakka, kun todellinen maailma sekoittuu mielensisäiseen, kun patsaat heräävät eloon ja mielikuvitus saa siivet.

Erityismaininnan ansaitsee kirjan kansi, joka on mielestäni kiinnostava ja kaunis.

Tatu Kokon romaanista ovat kirjoittaneet myös ainakin AnneliHennaTuija, Arja ja Leena.

Kiitos kirjailijalle arvostelukappaleesta!

Kommentit

  1. Tämä: "Pidän siitä, miten romaanissa rakentuu alle kolmekymppisen naisen sisäinen maailma kiihkeänä ja ajoittain uupuneena." Samasta pidin ja se oli kirjoitettu uskomattoman todenmakuisesti...Ja tämä: " Kiinnostava asetelma kantaa mukavasti alusta loppuun saakka, kun todellinen maailma sekoittuu mielensisäiseen, kun patsaat heräävät eloon ja mielikuvitus saa siivet." Lukisin mieluusti enemmän Viljasta ilman Canthia eli Tatu voisi väsätä kovan jatkon Viljan elämälle. Lähtöasetelma on jo valmis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kiehtovasti Kokko tosiaan Viljan nahkoihin sukeltaa, että jatkoa voisi toivoa.

      Poista
  2. Täysin samaa mieltä, toivoisin kuulevani lisää Viljan elämästä ��

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii