Siirry pääsisältöön

Laura Lähteenmäki: Yksi kevät

"Katsoin pienemmän kamarin ikkunasta, kun Linda ja Bea kulkivat omenapuiden alla kaivolle. He olivat kaksi mustaa hahmoa valkoisen lumen keskellä. Tajusin heitä katsoessani, miten avuttomia me olimme, miten pieniä Linda ja Beakin, vaikka he olivat meistä vahvimmat ja vanhimmat."
Laura Lähteenmäki:
Yksi kevät
(WSOY 2018)
170 sivua
Vuosi 1918 on tänä keväänä ajankohtainen, sillä Suomen sisällissodasta on kulunut sata vuotta. Aiheen nostaa esille myös Laura Lähteenmäki nuortenromaanissaan Yksi kevät, joka keskittyy vuoden 1918 tapahtumiin viiden teini-ikäisen tytön näkökulmasta Tampereella.

Linda nousee johtamaan joukkoa, johon kuuluvat hänen sisarensa Katri sekä Aada, Jenny että Bea. Yhdessä he päätyvät auttamaan haavoittuneita, vaikkei osaamista juuri ole – idealismia ja luottamusta omaan tekemiseen ehkä sitäkin enemmän.
En ole hieno, sanon reippaasti, vaikka olin hyvilläni. Sanoin nopeasti, kuten Linda oli opettanut:
Auttaminen on velvollisuuteni ja oikeuteni!
Tytöt ovat kaikki omanlaisiaan, eikä heitä varsinaisesti yhdistä edes aatteen hehkuva palo, vaan kukin on keväällä 1918 punaisten joukossa omista syistään. Toinen on asiastaan toista varmempi, toinen on valmiimpi tarttumaan toimeen kuin toinen. Silti tytöt jakavat yhdessä ajanjakson, joka vaikuttaa heihin kaikkiin - niin kuin se vaikuttaa koko yhteiskuntaan.

Henkilöhahmot erottuvat toisistaan hyvin ja toiset nousevat esille muita enemmän. Mieleen painui erityisesti Linda, joka sai useampaan otteeseen puistelemaan päätä, niin vinkeästi nuori ihminen elämästä otteen ottaa.

Tarina on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat Huvila, Katu ja Torppa. Osien vaihtuessa vaihtuu paitsi miljöö myös se ilmapiiri, jossa eletään ja yritetään selviytyä elämässä eteenpäin. Ajan ilmapiiri tarinasta välittyykin hyvin: miten sokea voitonvarmuus muuttuu epävarmuudeksi ja kiihko vaimenee. Aika kulkee keväästä syksyyn nopeasti, mutta paljon ehtii tapahtua, ennen kuin asiat alkavat asettua uomiinsa.

Laura Lähteenmäki kuvaa ajattomalla tavalla sitä, miten nuoret ihmiset ajautuvat tilanteeseen, jossa kenenkään nuoren ei pitäisi joutua olemaan. Tarina voisi vallan hyvin sijoittua myös nykyaikaan, ja tavallaan koenkin sen kertovan myös meidän ajastamme. Ei ihminen niin suuresti ole muuttunut, ei ainakaan viisastunut. Musta-valkoisuutta ja asioiden yksinkertaistamista kohtaamme edelleen.

Yksi kevät on haikea kertomus tyttöviisikon ja samalla nuoren itsenäistyneen valtion rajusta keväästä ja sitä seuraavista kuukausista. Lähteenmäki kuvaa todentuntuisesti ja uskottavasti sitä, miten ympärillä kuohuva maailma vaikuttaa yksittäisiin nuoriin ihmisiin. Kuinka paljon yksilö lopulta pystyy kohtaloonsa vaikuttamaan, on kiinnostava kysymys, jota jäin kirjan luettuani pohtimaan.

Myös Kirjahilla on Yhden kevään lukenut.

Helmet 2018: 30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan.

Kiitos kustantajalle arvostelukappaleesta.

Kommentit

  1. Herkkä kirja surullisesta aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, samaa mieltä. Pitääkin käydä sinun blogissasi kurkkaamassa, mitä olet tästä sanonut.

      Poista
  2. Luin viikonloppuna, pidin Lähteenmäen tavasta käsitellä haastavaa aihetta. Uskon, että tämä toimii kohderyhmällekin hyvin, kunhan vain löytävät kirjan äärelle. Vielä pitäisi ehtiä bloggaamaankin jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon minäkin, että tällä on kohderyhmälleen annettavaa. Pitääkin seurailla, milloin tästä ennätät kirjoittamaan.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii