Siirry pääsisältöön

Kirjoja kirjoittamisesta

Hyvin kirjoittamista ei voi opettaa. Tee näin ja näin, niin hyvä tulee. Ei onnistu. Mutta voi opettaa, millaisia ominaisuuksia hyvällä tekstillä on. Tai opastaa esikuvien luo. Näyttää esimerkkejä toimivasta kohtauksesta, loistavasta dialogista alateksteineen, herkästi kuvatusta hetkestä, nerokkaasta kertojaratkaisusta. Keskustella romaanin rakenteesta, henkilöistä, kielestä, kerronnasta. Voi vinkata, mitä kannattaa välttää. Tärkeintä tietenkin on se, mitä opiskelija itse alkaa ajatella oppiessaan.

Anneli Kanto: Kirjoittamassa
Reuna 2020
kannen taulu Tiina Poutanen: Mäyrämieli
199 sivua

Anneli Kanto on tullut tunnetuksi viimeistään Rottien pyhimys -romaanistaan, mutta hän on kirjailijan työnsä lisäksi toiminut myös kirjoittamisen opettajana. Kirjoittamassa-teokseen hän on koonnut kosolti hyviä vinkkejä kirjoittamisesta.

Teos lähtee liikkeelle kysymyksestä miksi kirjoitamme ja jatkaa idean syntymisestä itse kirjoittamiseen, lähestyy prosessimaisesti tekstin tuottamista taustatyön tekemisestä eri versioihin ja julkaisemiseen. Teos on hyvin jäsennelty ja loogisesti etenevä – todellinen käsikirja, jota voisi kuljettaa mukana samaan aikaan, kun oma teksti etenee.

Anneli Kanto romuttaa edetessään muutamia kirjoittamisen myyttejä: kyllä, kirjoittamista voi kuin voikin opettaa; ei, kirjoittamisen ei tarvitse olla yksinäistä. Samalla hän muistuttaa kirjoittamisen yhteisöjen merkityksestä mutta myös siitä, että mikä tahansa palaute ei ole hyödyllistä. Hän vaalii ajatusta siitä, että kirjoittamisessa toden totta on jotain mystistä, ja muistuttaa, että kirjoittaminen on kovaa työtä, usein epätoivoistakin puurtamista.

Anneli Kannolla on pitkän kokemuksensa turvin kannuksia sanoa kirjoittamisesta paljonkin, ja hänen viestinsä vakuuttaa. Erinomaisten vinkkien ohella pidän suuresti tekstin tyylistä: Kanto puhuu näkemyksistään ja kokemuksistaan humoristisesti, mukavan lähestyttävällä tavalla. 


Kirsi Pehkonen: Käsikirjoituksesta kirjaksi
– Miten kirjailijat muokkaavat tekstiään?
Reuna 2018
kansi Nunnu Halmetoja
178 sivua

Kirsi Pehkonen on haastatellut Käsikirjoituksesta kirjaksi -teokseensa useita kirjailijoita, jotka kertovat omista kirjoittamisen prosesseistaan. Mukana on esimerkiksi edellä mainittu Anneli Kanto, ja hänen lisäkseen kuullaan muiden muassa Tapani Baggen, Tatu Kokon ja Sirpa Kähkösen ajatuksia.

Haastateltujen kirjailijoiden työtavoissa on siinä määrin mukavasti vaihtelua, että eri näkemyksiä on pääosin miellyttävää lukea. Kun toinen tekee huolellista ennakkosuunnittelua, toinen antaa virran viedä; kun toinen editoi moneen kertaan, pyrkii toinen kirjoittamaan kerralla mahdollisimman valmista. Teoksesta saa hyvin vinkkejä siihen, minkälaisia työskentelytapoja itse voisi testata. Tarjolla on varsin kiinnostavia yksityiskohtia, kuten se, että Mikko Rimminen tietää viimeisen lauseen ennen kuin aloittaa romaanin kirjoittamisen:

– Sitä kohti lähden kirjoittamaan. Minun kirjojeni maamerkit eivät ole mitenkään juonellisia, voi olla joitain kilometritolppatyylisiä lauseita mielessä. Nytkin on mielessä romaanin viimeinen lause ja keskikohtaan olennainen lause, ne ovat oikeastaan ainoita maamerkkejä.

Kirsi Pehkosen teos on kaikkiaan kiinnostava kurkistus kirjailijoiden työskentelytapoihin. Joissakin kohdin toistoa oli hieman liikaa, paikoin olisin kaivannut vielä syvempää kurkistusmahdollisuutta. Mukavan monipuolisia haastatteluja teos kuitenkin tarjoilee. Jos siis kiinnostaa tietää vaikkapa, mihin aikaan vuorokaudesta Antti Heikkinen kirjoittaa tai miksi Niina Hakalahti vertaa kirjoittamista kanalan aitauksen rakentamiseen, tartu tähän!


Tuomas Kaseva, Reetta Räty & Olli Seuri (toim.):
Feature! Kirjoittamisen mestarikurssi
Teos 2022
kansi Alo Valtere
287 sivua

Lukemistani kirjoittamisoppaista tuorein on Tuomas Kasevan, Reetta Rädyn ja Olli Seurin toimittama Feature! Kirjoittamisen mestarikurssi. Palkitut journalistit ovat koonneet useiden kirjoittajien avulla vaikuttavan ja monesta suunnasta featurejuttutyyppiä tarkastelevan kokonaisuuden. Liikkeelle lähdetään tietenkin siitä, mitä feature, ”arkinen osa journalismia”, oikeastaan on.

Featurea löytää sekä aikakauslehdistä että uutissivustoilta. Jos olet tänäänkin seilannut netissä ja klikkaillut auki juttuja, olet todennäköisesti törmännyt featureen. Kulttuurisivujen henkilöjuttu näyttelijästä, ilmiöjuttu seksiseuran hakemisesta Jodelissa, tarina asuntosijoittajana rikastuneista, aikakauslehden reportaasi kuivuudesta Intiassa, paikallislehden haastattelu 80-vuotiaasta maratoonarista.

Kirjan äärellä tulee olleeksi pahoillaan ainoastaan siitä, että tätä kaikkea yksien kansien väliin koottua tietoa ei ole ollut saatavilla suurin piirtein aina – tai vähintäänkin siitä saakka, kun featuren kultakautta elettiin. Reetta Rädyn mukaan kultakausi oli 1990-luvun lopulla. Silloin minäkin toimin jonkin aikaa toimittajana eri paikallislehdissä. En ollut työssäni kovin hyvä, ja tämän kirjan kaltainen teos olisi varmasti avannut jonkinlaisen taivasnäkymän.

Feature! avaa lukijalle juttutyypin saloja monin tavoin. Perusteista siirrytään muotoon, ääneen ja tyyliin sekä tekstin editoimiseen ja erilaisiin sovellutuksiin. Ohessa tullaan kiinnittäneeksi huomiota myös esimerkiksi journalismin muuttumiseen. Keskiössä on kuitenkin alusta loppuun feature, joka yhdistää tarinaa ja kontekstia, syventää aiheen käsittelyä, menee lähelle.

Uskon teoksella olevan paljon annettavaa erilaisille kirjoittajille. Ei tarvitse olla lehtijuttujen tekijä voidakseen ammentaa kirjasta vinkkejä, sillä ne sopivat monenlaiseen kirjoittamiseen. Feature! on monipuolinen, kiinnostava, selkeä ja toimiva teos, jonka haluan hankkia omaan hyllyyni.

Kommentit

  1. Onpas mielenkiintoista! Vaikka en edes kirjoita muuta kuin blogijuttuja, alkoi hassusti kutkutella nuo kaksi ensimmäistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juuri tämä! Uskon, että kirjoilla on annettavaa, vaikkei kirjoittaisikaan juuri nyt esimerkiksi romaania. Vinkit sopivat monenlaiseen kirjoittamiseen, ja onhan se myös kiinnostavaa päästä lukemaan, miten kirjailijat työskentelevät.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii