Siirry pääsisältöön

Henna Karppinen-Kummunmäki: Sydänsurujen historia

Toivottomat rakkaussuhteet eivät ole modernin ajan laulunikkareiden yksinoikeus. Kulttuurihistoriaamme on painautunut käsitys rakkaudesta haluamisena. Suuressa rakkaudessa ei ole ollut kyse sen täyttymyksestä vaan siitä suuresta kaipauksesta, jonka tyydyttämätön rakkaus tuottaa. Muinaisen Egyptin rakkautta merkitsevä hieroglyfi tarkoitti itse asiassa pitkää kaipausta tai halua. Juuri se tyydyttämättömyys luo jännitteen, jota haluamme yhä uudestaan.
Henna Karppinen-Kummunmäki: Sydänsurujen historia
SKS 2022
kannen maalaus Laslett John Pott: Napoleon's Farewell to Josephine
260 sivua

Tiesitkö, että keskiajalla rakkautta pidettiin miehisenä tunteena ja rakkaus hehkui maksassa, ei sydämessä? Tai että 1600-luvulla suomalaisen rahvaan joukossa intiimin suhteen merkki oli se, että mies ja nainen joivat yhdessä alkoholia?

Entä kuka historian kruunupää ulkoisti aviovelvollisuudet? Tai kuka prinsessa joutui kotiarestiin rakkauden huuman vuoksi?

Kulttuurihistorioitsija Henna Karppinen-Kummunmäen tietokirja Sydänsurujen historia on täynnä kiinnostavia anekdootteja siitä, minkälaista rakkaus ja parisuhteet ovat olleet menneinä aikoina. Katse ei tosin kohdistu vain menneeseen vaan läsnä on myös nykyaika: kirjailija pohtii myös omia kokemuksiaan rakkauden ja sydänsurujen rintamalla. Tämä onkin oivallinen elementti kirjassa – itse asiassa omakohtaisuutta olisi suonut viljeltävän enemmänkin, vaikka toisaalta hyvin ymmärtää, että sen osuus on haluttu pitää maltillisena.

Kirjassa tarkastellaan paljon kuninkaallisten edesottamuksia rakkauden aallokoissa. Todellisten historian henkilöiden kokemusten ohella huomiota kiinnitetään myös kirjallisuuden henkilöihin ja iskelmämusiikin rakkauskuvauksiin.

Sydänsurujen historia rakentuu loogisesti. Liikkeelle lähdetään rakastumisen huumasta ja lopuksi päädytään siihen, miten jokainen rakkaussuhde päättyy viimeistään kuolemaan. Välillä ehditään käsitellä niin avioliittoa kuin mustasukkaisuutta ja muita rakkauteen liittyviä ilmiöitä. Teos muistuttaa monessa kohtaa siitä, miten rakkauskaan ei suinkaan ole tasa-arvoinen ja miten vaikkapa avioliittoihanteet ovat ajan saatossa vaihdelleet.

Vaikka kirjassa tarjoillaan faktoja ja vakavaakin asiaa, ei kokonaisuus ole missään nimessä paperinmakuinen vaan päinvastoin. Ote on paikoin railakas, ironinenkin, ja teoksessa yhdistyvät miellyttävällä tavalla kepeys ja asiasisältö. Tälle kannattaa antaa mahdollisuus, vaikka tuntuisikin, että sydänsurut eivät itseä juuri tällä hetkellä kosketa tai kiinnosta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii