Siirry pääsisältöön

Saara Turunen & Petra Maisonen (toim.): Suurteoksia

[Virginia Woolfin] Majakassa sen sijaan kohtasin henkilöitä, jotka hengittivät kuin elävät olennot mitä sukupuolta ikinä sattuivat olemaankin. Romaanin kerronta päästi luokseen, intiimiin sisäisyyteen, ihmismielen fragmentaariseen ja siloittelemattomaan maailmaan aivan toisella tavalla kuin mikään aiemmin lukemani. (Riikka Pelo)
Saara Turunen & Petra Maisonen (toim.): Suurteoksia
Tammi 2021
304 sivua

Suurteoksia on antologia, joka nostaa kahdenkymmenen eri kirjoittajan kautta esille erilaisia teoksia. Kirjailijat Nura Farah, Koko Hubara, Katriina Huttunen, Helmi Kekkonen, Malin Kivelä, Anna Kortelainen, Essi Kummu, Sirpa Kähkönen, Merete Mazzarella, Meiju Niskala, Aura Nurmi, Ranya Paasonen, Riikka Pelo, Pirkko Saisio, Milja Sarkola, Helena Sinervo, Astrid Swan, Tiina Katriina Tikkanen, Saara Turunen ja Aino Vähäpesola esittelevät omat merkkiteoksensa perustellen valintojaan ja avaten samalla ajatuksiaan kirjallisuudesta, kirjoittamisesta ja elämästä.

Suurteosten äärellä lukija saa selville, miksi esimerkiksi Tove Janssonin Kesäkirja on tärkeä Meiju Niskalalle ja miksi Milja Sarkola haluaa tuoda esille Lionel Shriverin romaanin Poikani Kevin. Entä mitä sanottavaa Helena Sinervolla on Herta Müllerin teoksesta Ihminen on iso fasaani? Jotkut teksteistä vetoavat enemmän kuin toiset; joidenkin lukeminen on suorastaan nautinnollista, kun taas toiset jäävät kohtuullisen pian unohduksiin. Toki se on luonnollista, kun kirjoittajia on paljon. Joka tapauksessa Suurteokset innostaa lisäämään lukulistalle taas muutaman kiinnostavan teoksen.

Kaikki antologiassa käsiteltävät teokset ovat naisten kirjoittamia, mutta sitä ei tuoda esille osoitellen. Tuodaanpahan vain esille, miksi jokin kirja löytää paikkansa oman elämän tärkeiden kirjojen kirjastosta. Siten Suurteoksia rakentaa yhdenlaisen, kiinnostavan kirjallisuuden kaanonin. Kaanonin miehisyyttä Suurteosten toinen toimittaja Saara Turunen kritisoi jo romaanissaan Sivuhenkilö, ja nyt on tarjolla jotain muuta. Tosin täytyy muistaa, että teoksen tarkoituksena ei ole luoda kattavaa kirjallisuuden katsausta vaan ennemminkin ajatuksena on tuoda esille henkilökohtaisia mieltymyksiä.

Luin Suurteoksia hitaasti: luvun silloin, toisen tällöin. Mielestäni hidas lukemisen tapa sopii kirjalle, sillä jokainen teksti saa siten sopivasti aikaa. Monen luvun äärelle haluaisin palata uudelleen, ja siksi Suurteoksia olisikin sopiva lisä omaan kirjahyllyyn. 

Suurteoksista muualla: Kirjavinkit, Reader, why did I marry him? ja Sallan lukupäiväkirja. Kannattaa lukea myös Silvia Hosseinin ansiokas kritiikki Suomen Kuvalehdestä.

Kommentit

  1. Onpa kiinnostava kirja, en ole tämän kirjan ilmestymistä huomannutkaan. Varmasti juuri sellainen kirja, jota lukee hiljalleen ja jonka haluaa omaan kirjahyllyyn. Uskon, että kirjasta saa useitakin lukuvinkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluan tämän kyllä omaan hyllyyni hankkia! Nyt oli lainassa kirjastosta, mutta tämän äärelle haluan vielä palata.

      Poista
  2. Minulla on tämä juuri loppusuoralla ja olen aivan rakastunut! Miten hienoja, puhuttelevia esseitä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii