Siirry pääsisältöön

Karin Smirnoff: Lähdin veljen luo

Sanat tulivat pakottamatta. Ne ryöppysivät muististani kuin vetinen ripuli. Kerroin navetasta ja taatosta ja hepasta ja koiranpennusta ja veljestä ja äitimuorista ja jeesuksesta ja viinasta ja naapureista ja pikkuhiljaa osasista alkoi hahmottua palapeli jota saatoin kutsua elämäkseni.

Karin Smirnoff: Lähdin veljen luo
Tammi 2021
alkuteos Ja for ner till bro
suomentanut Outi Menna
294 sivua
äänikirjan lukija Satu Paavola
kesto 9 t 28 min

Hirveä, raadollinen ja raastava on tämä Karin Smirnoffin esikoisromaani Lähdin veljen luo, jonka päähenkilö on kotiseudulleen palaava Jana. Kotikylän kurjuus ei ole juuri muuttunut entisajoista, henkilöt vain ovat muuttuneet. Janan ja hänen veljensä äiti asuu hoivakodissa, isä on kuollut aikoja sitten. Veli juo minkä ehtii ja Jana kantaa mukanaan hirvittäviä muistoja lapsuudestaan. 

Jana päätyy töihin kodinhoitajaksi ja saa jatkuvasti kuulla myyttiseksi nousseesta Mariasta, joka on kuollut. Eläessään nainen oli kylän varsinainen femme fatale, joka lumosi miehiä yksi toisensa jälkeen. Lumottuihin lukeutuivat myös Janan veli sekä John, josta Jana puolestaan lumoutuu, vaikka mies haisee välillä vanhalta viinalta ja on mieleltään ailahtelevainen.

Mutta sellaiseenhan Jana on tottunut. Raakuus ja väkivalta eivät ole Janalle mitään arjesta irrallaan olevia ilmiöitä vaan kiinteä osa elämää lapsuudesta saakka. Ja juuri se tässä tarinassa ravistaa, paikoin kauhistuttaa: kuvaus Janan ja Bron lapsuudesta on raastava ja murheellinen, niin paljon he joutuvat kohtaamaan kaltoinkohtelua ja hyljeksintää.

Janan suhde molempiin vanhempiin on hyvin ongelmallinen. Lapsuudessa isä on varjo, joka pimentää valon kerta toisensa jälkeen. Hänen toimintansa on tietyllä tapaa ennustettavaa ja perhe tietää, että joka perjantai, kun isä – taatto – palaa töistään kotiin, avataan pullo. Ja sitten uhka kasvaa, ja useana perjantaina sekä lapset että äiti saavat tuntea nahoissaan perheenpään vihan.

Uskonnollisen äitimuorin käyttämä väkivalta on hienovaraisempaa. Eikö sekin, että kääntää katseensa pois, ole väkivaltaa?

Ja mehän rukoilimme. Pyysimme lapsellisesti jumalalta apua. Vähemmän lapsellisesti rukoilimme kostoa. Rukoilin rukoilemasta päästyäni. Rukoilin että taatto kuolisi. Silti hän palasi kotiin joka perjantai.

Äitimuorimme uskossa perhe oli pyhä. Se piti yhtä kävi miten kävi. Ja kuoleman jälkeen perhe yhdistyi jälleen. Ihan kuin olisi elänyt päättymättömässä helvetissä.

Lähdin veljen luo on raaka, rujo ja vahvasti ruumiillinen. Se on myös suora ja kiertelemätön. Tummasävyisyys ja kielteiset tunteet ahdistavat paikoin, mutta jonkinlaisia valonpilkahduksiakin tarinasta löytyy, ettei aivan upoksiin vetiseen suohon päädytä. Lakoninen tyyli tapahtumien kuvauksessa etäännyttää sopivasti, jotta romaani ei raasta rikki, mutta ehdottomasti mieleenjäävä tämä Karin Smirnoffin esikoisromaani on.

Lähdin veljen luo on trilogian avausosa. Seuraava osa Viedään äiti pohjoiseen ilmestyy suomeksi ensi vuonna. Kuvitteellisen Smalångerin kylään Ruotsiin sijoittuva tarinaa ollaan muokkaamassa myös tv-sarjaksi.

Muualla: Kirjasta kirjaan, Hemulin kirjahylly, Kirjallisuutta ja tutkimusta ja Anun ihmeelliset matkat.

Helmet 2021: 45. Kirjan on kirjoittanut pohjoismainen kirjailija.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii