Siirry pääsisältöön

Laura Manninen: Kaikki anteeksi

"Me olimme se vihreän puutalon uusi onnellinen perhe, jolla oli vanhemmat. Ja liikaa salaisuuksia. Ehkä joku oli nähnyt kun meillä kävi poliisiauto, kenties huomannut lastensuojelun kotikäynnillä, pannut merkille miten Mikko huusi minulle pihassa. Ehkä joku lasten kavereista oli kuullut kyläillessään asioita. Mutta jos joku olikin jotain huomannut, me kaikki teeskentelimme ettei se ollut mitään."


Laura Manninen:
Kaikki anteeksi
(WSOY 2018)
322 sivua
Äänikirjan lukija Sanna Majuri,
kesto 9 tuntia.

Kaikki anteeksi on kuvaus parisuhdeväkivallasta, johon sisältyy niin laaja kavalkadi väkivallan muotoja, että tarinan asiantuntijatkin kavahtavat ja suosittelevat jo eroa. Päähenkilö Laura yrittää kuitenkin viimeiseen saakka pysyä yhdessä Mikon kanssa, vaikka Mikko lyö, uhkailee, puhuu rumasti ja satuttaa lukemattomin eri tavoin.

Laura on itsellinen nainen, joka kohtaa Mikon, eronneen kolmen lapsen isän. Alkuun kaikki vaikuttaa (tietenkin!) täydelliseltä, sillä mies osaa hurmata ja puhua kauniisti. Mutta sitten Mikon pimeä puoli alkaa kaivautua esiin ja saa vähitellen yhä enemmän tilaa sekä pariskunnan että koko uusperheen arjessa. Alkuun Mikko on vain alakuloinen, ei pääse ylös sängystä. Lopulta hän hallitsee mielialoillaan kaikkia lähellään olevia, pitää avovaimonsa hereillä keskellä yötä solvatakseen ja uhatakseen tätä ja vaipuu aina lopulta nyyhkyttämään kurjuuttaan.

Kaikki anteeksi jätti jälkeensä ristiriitaisen olon. Minua vaivasi romaanissa pari asiaa. En saanut kunnollista otetta sen kummemmin Laurasta kuin Mikostakaan. Laura suhtautuu käsittämättömällä kärsivällisyydellä ja pelottavalla tyyneydellä kohtaamiinsa kauheuksiin ja Mikko taas: no, huolissani olisin, jos olisin ryhtynyt hänestä kaiken keskellä pitämään. Mikon lapset, jotka asuvat vuoroviikoin isänsä ja Lauran luona, jäävät hekin etäälle. Näkökulma on pääosin Lauran, ja siten hänen kokemuksensa korostuu, kuten kaiketi pitääkin. Yritykset päästä Mikon pään sisälle jäävät vähäisiksi eivätkä anna kovin paljon. Kaiken yläpuolelle kohoaa väkivalta, jota vyörytetään päälle liian massiivisella otteella - olen aiemminkin todennut, että väkivaltakuvaukset eivät ole minun juttuni.

Silti tarinalle on paikkansa. On tärkeää, että kauheuksia, jotka yleensä jäävät piiloon, nostetaan näkyville. On tärkeää, että annetaan ääni uhreille, jotka eivät pahimmassa tapauksessa ehdi koskaan saada kokemuksiaan kuuluviin. Siitä kertovat viittaukset todellisen elämän perhesurmiin. Romaanissa nostetaan esille muutenkin yhteiskunnallisia epäkohtia, kun mieleltään sairasta ei saada avun piiriin tai kun väkivallantekijä saa puhuttua viranomaisiakin pyörryksiin.

Kaikki anteeksi kuvaa myös sitä, miten diagnosointi tuntuu nykypäivänä menevän kaiken edelle. Laura etsii kuumeisesti miehelleen diagnoosia, ikään kuin se toisi avun. Mikko taas sysää vastuun tekemisistään sairaudelleen eikä ymmärrä, että vastuu on kannettava, vaikka kuinka olisi sairas. Kenen lopulta on vastuu, on keskeinen kysymys, jota jäin pohtimaan.

Surullista on se, että tällaisia tarinoita maailmaan mahtuu yhä edelleen. Lauran ja Mikon tarina on yksi parisuhdehelvetin kuva, ja edelleen heitä löytyy: lauroja, jotka uskovat parempaan huomiseen, ja mikkoja, jotka satuttavat läheisiään, niitä viattomimpiakin. Erityisen surullista on se, että tarina perustuu tositapahtumiin.

Laura Manninen kirjoittaa sujuvasti ja pääosin pidin siitä, kuinka hän kielellä luo uutta ja kuvakielen avulla tekee tapahtumista eläviä. Ehkäpä paikoin kuvallisuutta olisi hieman voinut karsia mutta silti ihailen tapaa, jolla kirjailija kuvaa vaikeaa aihetta.

Myös ainakin Tuija, Arja ja Susa ovat kirjasta kirjoittaneet.

Helmet 2018 -haasteessa Kaikki anteeksi asettuu kohtaan 33. Selviytymistarina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii