Siirry pääsisältöön

Lars Sund: Vaasan prinsessa

Isän pianonsoitto kuului taustalla koko hänen lapsuutensa ajan, vähän niin kuin elokuvan musiikki. Alf soitti koko ajan, niin Alexandra muistaa, vaikka tietää ettei se voi pitää paikkansa, tekihän isä paljon muutakin. Ajan mittaan Alexandra oppi lukemaan hänen mielialansa sävellajista, rytmistä ja kosketuksesta: kepeät, hilpeät duurisoinnut tarkoittivat, että isä oli iloinen ja tyytyväinen, ja raskaat bassoäänet mollissa kertoivat vihaisuudesta, ärtymyksestä, ylipäätään huonosta tuulesta. Alexandra oppi erottamaan Alfin soitossa paljon sävyjä, ja se on oikeastaan aika kummallista.

Lars Sund: Vaasan prinsessa
Teos & Förlaget 2024
alkuteos Prinsessan av Vasa 2024
suomentanut Laura Jänisniemi
kansi Mika Tuominen
472 sivua

Alexandra on Vaasan prinsessa, joka asuu Tukholmassa ja on lupaava tanssija. Suunniteltu retki uuden miesystävän kanssa peruuntuu, kun Alexandra saa tiedon kummitädistään. Iris on sairaalassa ja tilanne on vakava. Alexandra lentää Suomeen, vaikkei periaatteessa enää lennä.

Kummitäti on ollut osa Alexandran elämää ihan aina. Hän on ollut turvallinen ja tärkeä aikuinen, paikannut sitä aukkoa, jonka Alexandran äiti aikanaan jätti. Hän siirtyi tuonpuoleiseen, kun hänen ainoaksi jäänyt lapsensa oli vielä vauva, ja Alexandra jäi kahden säveltäjäisänsä Alfin kanssa.

Sairaalavuoteen äärellä Alexandralla on aikaa muistella elämäänsä ja Iriksen osaa siinä. Kun isä saa kuulla uutiset sairaalasta, keskeyttää hänkin suunnitellun matkan ja palaa naisystävänsä Marian kanssa Vaasaan. Onhan Iris ollut myös Alfille tärkeä.

Vähitellen, kertomuksen edetessä, syntyy kuva siitä, minkälaista elämää Alexandra on elänyt ja mitä erityistä hänessä on. Selviää, millaisia tragedioita hänen matkallaan on ollut, mutta samalla selviää myös, mistä hän on saanut turvaa. Vaikka isä on omistanut elämänsä työlleen ja tyttärelleen, Iriksen sairaalavuoteen äärellä hänen ei ole helppoa löytää tapoja olla tyttärensä tukena.

Romaanin kerronta on hyvin kiehtovaa. Kertoja kuvaa hahmojaan ja tapahtumia lämmöllä ja ymmärryksellä, kommentoipa välillä itseäänkin ja kertomisen haasteellisuutta.

Kaikkitietävän kertojankin on vaikea löytää sanaa, jolla heidän suhdettaan voisi kuvata, vaikka hän on googlannut kovasti ja tutkinut vanhoja synonyymisanakirjoja.

Lähes 500-sivuisen romaanin lukeminen ei tuota haasteita juuri ihastuttavan kerronnan vuoksi. Polveilevaa kertomusta lukee mielellään, ja lukemista vie eteenpäin myös halu tietää, mitä henkilöille tapahtuu – ja mitä heille on tapahtunut.

Paikoin tulin miettineeksi, kuinka psykologisesti yhtenäisiä henkilöhahmot ovat. En aina täysin vakuuttunut hahmojen kokonaisuudesta, mutta siitä huolimatta Vaasan prinsessa on nautittava lukukokemus. Laura Jänisniemi on tehnyt suomentajana erinomaista työtä.

Muualla: Kulttuuritoimitus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin...

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia ...

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostetta...