Siirry pääsisältöön

Ann Napolitano: Kaunokaisia

Sylvien mieleen tuli ennustamisleikki, jota he olivat lapsena leikkineet. Vaikka he olivat vasta lähteneet Julian luota, ikävä tuntui kipeänä viiltona Sylvien kyljessä. Sylvie näki siskoistaan, että hekin ajattelivat leikkiä, ja Emelinen kulmien väliin ilmestynyt ryppy kertoi, että siskoa kadutti tapa, jolla hän oli pyyntönsä muotoillut. He olivat vastikään saaneet tietää, että Julia oli lähdössä pois puoleksi vuodeksi. Kaikkien mielestä lähteminen oli virhe. ´Hirveä ajoitus´, Cecelia oli sanonut. ’Hän lähtee karkuun’, Emeline oli todennut. Mutta Sylvie aavisteli, että isosisko oli pikemminkin lähtemässä jotakin kohti. Kohti uutta elämää. Julia halusi ajatella elämänsä uusiksi, ja sellaista oli vaikea toteuttaa, jos ympärillä oli ihmisiä, jotka olivat tunteneet hänet pikkutytöstä asti.

Ann Napolitano: Kaunokaisia
WSOY 2024
alkuteos Hello Beautiful
suomentanut Minna Kujamäki
alkuperäispäällys Donna Cheng
kannen maalaus Jessica Miller
479 sivua

Ann Napolitanon Kaunokaisia on tainnut olla tämän syksyn yksi isoista kirjasometapauksista. Runsain määrin olen kohdannut romaanin ylistystä sosiaalisessa mediassa, ja ymmärrän ylisanat hyvin.

Kaunokaisia on sukuromaani, jonka keskiössä on eritoten Padavanon perhe. Ja nimenomaan perheen tyttäret: Julia, Sylvie ja kaksoset Emeline ja Cecelia. He ovat nelikko, jonka muodostavat kaksi kaksikkoa. Oma yksikkönsä ovat Julia ja Sylvie, toisen yksikön muodostavat Emmie ja Cece.

Lisäksi ovat perheen vanhemmat, Rose ja Charlie. Ja sitten on eräs William, joka tutustuu Juliaan ja tulee järisyttämään tiivistä perhettä toisin kuin olisi koskaan voinut kuvitella.

Millä tavoin siskokset, jotka ovat toisilleen äärimmäisen rakkaat, kestävät maailman muuttumisen ja ajankulun, joka jättää väistämättä jokaiseen heistä jälkensä? Miten tiivis lapsuussuhde voi sitten, kun jokainen kasvaa kohti aikuisuutta ja tekee omat päätöksensä irrallaan siskoista ja lapsuudenperheestä? Miten käy, kun myös Rose-äiti tekee omat ratkaisunsa?

Jokainen romaanin hahmo on omanlaisensa, ja jokaisella on omat taakkansa kannettavanaan. William on elänyt ilman rakkautta, mutta Julia, päättäväinen Julia, tietää, mitä hän miehestä haluaa ja minkälaisen tulevaisuuden hän haluaa. Sylvie ei ole niinkään päättäväinen, mutta hätkähdyttää hän haluaa, ja hänelle sopii hyvin pussailla poikien kanssa kirjaston hyllyjen välissä. Cecelia on taidemaalari, ja hän ehättää ensimmäisenä horjuttamaan Julian vankkaa uskoa siihen, että tulevaisuus voi olla suunniteltavissa noin. Emeline on lempeä ja hiljainen kotikissa, joka rakastaa lapsia. 

Siskokset ovat kuin Pikku naisten sisarnelikko, ja mieluusti he vertaavatkin itseään romaanihahmoihin. Mutta kuka heistä on Beth? Entä miten kuvaan mahtuu rikkinäinen William? Entä seuraava sukupolvi?

Kun ryhdyin lukemaan Kaunokaisia, ei kyseessä ollut mikään lentävä lähtö. Romaani tuntui niin tavattoman amerikkalaiselta, että se etäännytti, alkuun kovastikin. Amerikkalaisuuden vaikutelma ja hienoinen etäännys säilyivät loppuun saakka, vaikka pääsinkin lopulta varsin jouhevasti romaanin maailmaan kiinni ja kiinnostuin henkilöistä, joista erityisesti Williamin, Julian ja Sylvien näkökulmista tarinaa kerrotaan.

Ihastuin romaanin kerrontaan, josta tulkitsin hyväksyvää katsetta ja lempeää ymmärrystä. Pidin siitä, miten samoja asioita valotettiin eri näkökulmista antamatta kuitenkaan liian toisteista vaikutelmaa. Eri kulmat täydensivät toisiaan oivallisesti ja muistuttivat siitä, miten katsantokantoja voi olla monenlaisia, kaikki yhtä oikeita.

Silti en voinut olla miettimättä, tuliko kerronnassa kaikessa runsaudessaan lopulta liian kiire. Tuntui, että olisin halunnut tietää enemmän siitä, mitä tapahtui niinä aikoina, joista ei oikeastaan puhuttu. Romaanihan ajoittuu paljolti 1980-luvulle, 1990-luku ohitetaan varsin kevyesti ja äkkiä ollaankin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla. Ja vaikka sisarukset onkin kuvattu kauniisti toisiaan täydentävinä, olisin kaivannut heidän hahmoihinsa jotain enemmän.

Pidin myös romaanin humaanista maailmasta, joka muistuttaa toisten ihmisten merkityksestä. Siinä, miten paljosta paitsi jäänyt William pääsee osaksi tiivistä perheyhteisöä, on jotain hyvin koskettavaa. Samoin siinä, miten väärin kohdelluksi joutunut voi havaita voivansa ymmärtää ja antaa anteeksi, sillä olihan taustalla kuitenkin halu suojella. Lämpimältä tuntui myös ajatus siitä, miten taide voi elävöittää ja eheyttää. Kyllähän sellaisia kertomuksia tarvitaan, sellaisia humaaneja ja lämpöä tuovia.

Muualla: Tuulevin lukublogi, Mrs. Karlsson lukee, Lumiomena ja Kirjaluotsi.

Kiitos kustantajalle ennakkolukukappaleesta!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat