Siirry pääsisältöön

Niina Mero: Englantilainen romanssi

"En tiedä, millaiseksi olin Markin vanhemmat kuvitellut, mutta jostain syystä mielikuvani aatelisrouvasta oli ollut lähempänä Hyacinth Bucketia kuin Granthamin leskikreivitärtä. Kävi ilmi, että jälkimmäinen olisi ollut huomattavasti todenmukaisempi esikuva, sillä lady Chattenham näytti yhtä happamalta kuin puolukkaa mansikaksi luullut pikkuvauva."

Niina Mero: Englantilainen romanssi
Gummerus 2018
383 sivua

Mukavaa ja leppoisaa lomalukemista tarjosi talvilomalla Niina Meron esikoisteos Englantilainen romanssi. Vaikka romantiikka alkuun minua hieman vieroksutti, halusin antaa mahdollisuuden tarinalle, johon nivoutuvat englantilainen kartanomiljöö ja kirjallisuus. Onneksi annoin tarinalle mahdollisuuden!

Tarinan päähenkilö on Nora, joka on omanlaisensa sankaritar. Tatuoitu ja maihareissa saapasteleva romantiikkakielteinen nainen tutkii englantilaista romantiikkaa eikä oikein aina saa läheisiään ymmärtämään, mikä järki on vastustaa romantiikkaa mutta samalla tutkia sitä. Pointti onkin siinä, että romantiikan arkikäsitys ei vastaa kirjallisuuden aikakautta, johon Nora on vihkiytynyt.

Nora ihailee Englantia kotoaan käsin mutta ei rohkene matkustaa maahan todellisuudessa, koska pelkää todellisuuden olevan huomattavasti unelmia karumpi. Pahaksi onneksi sisko Heli on kuitenkin toteuttanut unelmiaan ja päätynyt kihloihin englantilaisen aatelismiehen kanssa. Helin ja Markin häät lähestyvät, ja morsian haluaa sisarensa paikalle. Vastaan hangoitteleva Nora ei lopulta voi kieltäytyä vaan jättää kissansa ystävänsä hoiviin ja matkustaa Oxfordin liepeille auttamaan sisartaan.

Pelkästä auttamisesta tosin ei voi puhua, sillä tahtomattaan Nora onnistuu myös mylläämään perinteikkään aateliskartanon ilmapiiriä ja pöyhimään esiin salaisuuksia, joista sisarkaan ei ole tietoinen. Alta aikayksikön selviääkin, että Markin vanhempi veli on kadonnut jäljettömiin vuosia sitten. Nora on vakuuttunut, että katoamisessa on jotain salaperäistä, ja hän ryhtyy tutkimaan asiaa. Samaan aikaan ajatuksia myllertää yksi jos toinenkin englantilaismies.

Asetelma tarinassa on toki tuttu: reipasotteinen naisihminen tuulettaa jäykkiä rutiineja ja veisaa viis luokkaeroista. Romantiikkaakin Englantilaisesta romanssista löytyy, mutta ei onneksi siinä määrin kuin etukäteen pelkäsin. Niina Mero saa mainiosti ujutettua englantilaisen romanssin sekaan salapoliisityötä, jännitystä ja englantilaisen kirjallisuuden historiaa niin, ettei kokonaisuudesta muotoudu liian höttöistä hattaraa muttei toisaalta myöskään yltiöälyllistä kikkailua.

Englantilainen romanssi on viihdyttävä ja paikoin naurun hörähdyksiä kirvoittava tarina. Kepeää lukemista etsivälle mutta vaaleanpunaista hattaraa kaihtavalle romaani on kelpo valinta! Erityisesti tarinaa täytyy suositella englantilaisesta kartanomiljööstä kiinnostuneelle – kartano puutarhoineen on helppo nähdä mielessä, kun kirjan pariin uppoutuu.

Kirjasta ovat sanansa sanoneet myös ainakin Tuija ja Laura.

Keski-kirjastojen lukuhaasteessa Englantilainen romanssi asettuu kohtaan 24, Kirja, jossa matkustetaan, ja Helmet-haasteessa kohtaan 2, Kirjassa etsitään kadonnutta ihmistä tai esinettä.

Kiitos kustantajalle ennakkokappaleesta!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii