Siirry pääsisältöön

Deborah Levy: Mies joka näki kaiken

– Palaa omaan maailmaasi, Walter lopetti alakuloisesti. Sitten hän käveli pois taakseen katsomatta. Hän astui ajoradan reunalle kiinnittämättä huomiota siihen, että jonkin huonekalufirman pakettiauto lähestyi punaisia valoja kovaa vauhtia. Auto kurvasi jalkakäytävälle ja pysähtyi juuri sinne, missä hän odotti, että pääsisi kadun yli. Todennäköisesti häntä rangaistaisiin yrityksestä paeta Saksan demokraattisesta tasavallasta, ja todennäköisesti syy oli minun.

Deborah Levy: Mies joka näki kaiken
S&S 2024
alkuteos The Man Who Saw Everything 2019
suomentanut Sari Karhulahti
kansi Elina Warsta
262 sivua

Vuonna 1988 Saul Adler astuu suojatielle Abbey Roadilla Lontoossa. Auto on törmätä häneen, ja hän kaatuu lyöden samalla lonkkansa katuun. Hetkeä myöhemmin hän tulee tyttöystävänsä Jenniferin jättämäksi ja lähtee pian tekemään tutkimusta Itä-Berliiniin. Mukanaan hänellä on Jenniferin ottama Beatles-henkinen valokuva itsestään, ja sen hän vie tuliaisiksi mennessään.

Jakautuneen Saksan itäpuolella Saulia odottaa toisenlainen maailma. Jokin menee sijoiltaan ja äkkiä Saul tietää jotain, mitä muut eivät. Hän osaa ennakoida, mitä tulee tapahtumaan, mutta välttämättä hän ei tule kuulluksi.

Nojauduin eteenpäin ja kuiskasin Walterin korvaan kuin olisin hänen rakastettunsa: ”Itä- ja Länsi-Saksa yhdistyvät. Syntyy suuria mullistuksia. Romaniaa lukuun ottamatta missään ei vuodateta verta.

Vuonna 2016 Saul on jälleen Lontoossa. Tällä kertaa hän päätyy auton töytäisystä sairaalaan ja on siellä maatessaan kaikkialla.

Romaanissa aika hajoaa erikoisella tavalla. Jo 1980-luvulla Saul on sekä nykyisyydessä että tulevassa, ja myöhemmin sairaalassa hän kuvittelee olevansa 1980-luvulla, vaikka vuosi on 2016. Ajan erikoisuus ei tule kovin selvästi ilmi vielä romaanin ensimmäisessä osassa, enkä suoraan sanottuna alkuun erityisemmin romaanista innostunutkaan – sen itseriittoinen päähenkilö ei juuri kiehtonut. Mutta vähitellen jännite kasvaa, samoin erityinen tunnelma, ja huomasinkin jossain vaiheessa tempautuneeni mukaan romaanin erityiseen maailmaan.

Mies joka näki kaiken on kiehtova ja hieman ärsyttävästi häiritsevä romaani miehestä, joka näkee paljon mutta ei kuitenkaan näe sitä, mitä pitäisi. Jenniferin valokuvataiteessa hän rikkoutuu palasiksi, mutta samalla tulee miettineeksi, miten palasina hän on myös omassa elämässään.

Kiehtovaa romaanissa on se, miten täynnä se on erilaisia toistuvia elementtejä, joiden merkitystä väistämättä päätyy lukijana pohtimaan. Siniset silmät, säilykeananas… Pohtimisen arvoista on sekin, minkälaisia yhteiskuntia romaani maalaa esiin ja mitä on tehdä tutkimusta silloin, kun evästykset työhön ovat varsin ohjaavia.

Kiehtovaa tietenkin on myös ja ennen kaikkea aika ja sen muotoutuminen. Eikö meissä kaikissa lopulta ole läsnä useampia aikoja, elettyjä ja koettuja. Mutta kyetäpä kurkkaamaan tulevaisuuteen Saulin tavoin, sepä olisi kiintoisaa.

Muualla: Mitä luimme kerran.


Kommentit

  1. Olipas erikoinen! Kiinnostava, mutta onko liian vaikea pysyä kärryillä? Vaatinee ainakin täydellistä keskittymistä...

    VastaaPoista
  2. Olen säästellyt postauksesi lukemisa, koska minulla oli tämä kirja kesken. Eilen lopetin sen, ja täytyy todeta, että aikamoinen lukukokemus tämä oli. Puolessa välissä kirja imaisi täydellä mukaansa. Pidin symboliikasta ja hämäristä vihjeistä. - Postaus tulee lähipäivinä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat