Siirry pääsisältöön

Tommi Kinnunen: Ei kertonut katuvansa

Irene oli jo niin tottunut näkemään toiset kaljuina, ettei hän enää osannut kiinnittää siihen huomiota. Hiusten menetys tuntui tapahtuneen iäisyyksiä sitten, jossakin toisessa ajassa ja paikassa. He olivat katselleet toistensa ajeltuja päälakia ensin leirillä, sitten matkalla kohti rajaa ja nyt kävellessä tänne. Hän oli tietenkin pistänyt merkille toisten kallon muodon ja arvet, säilyneet suortuvat ja kasvavan sängen, mutta ei ajatellut sitä eikä ottanut enää puheeksi.

Tommi Kinnunen: Ei kertonut katuvansa
WSOY 2020
351 sivua

 Vaellusromaani ei ole minulle mieleisin kaunokirjallisuuden alalaji. Usein huomaan kyllästyväni jatkuvaan taivaltamiseen ja hitaaseen maisemien vaihtumiseen. Tommi Kinnusen vaellusromaanin Ei kertonut katuvansa kohdalla en kuitenkaan kyllästy. Romaanin juoni vetää hyvin ja seuraan mielelläni viiden naisen vaeltamista Norjasta kohti Rovaniemeä ja sieltä eteenpäin. 

Matkalla ovat Irene, Aili, Veera, Katri ja Siiri. Alkuun heistä selvimmin esiin piirtyy Irene, mutta sitten muutkin naiset alkavat saada ääriviivoja, jotka erottavat heidät muista. Jokainen heistä menettää asemansa sodan osallisena, kun saksalaisista tuleekin kumppaneiden sijaan vihollisia. Jokainen heistä menettää hiuksensa Norjassa, ja jokainen taivaltaa kohti tulevaisuutta, josta ei ole mitään tietoa. Jokainen näyttäytyy muiden silmissä saksalaisten huorana riippumatta siitä, miksi ja miten he Norjaan saksalaisjoukkoihin päätyivät.

Naiset taivaltavat ryhmässä halki poltetun Lapin päivästä toiseen. Vaikka he tekevät matkaa yhdessä, he ovat toisistaan erillisiä: mennyttä ja tulevaa ei juurikaan avata vaan kukin keskittyy nykyhetkeen ja matkantekoon. Selvää on, että pitkän taipaleen jälkeen heidän tiensä eivät enää kohtaa vaan kukin jatkaa elämäänsä kuten parhaiten taitaa maailmassa, joka ei ole entisellään. 

Alkuun minulla on vaikeuksia päästä kiinni romaanin maailmaan. Naiset ovat joukkio, josta en oikein erota yksilöitä – toisaalta se voi olla tarkoituskin, sillä naiset nähdään eittämättä joukkona, joka on päätynyt sodan aikana väärään leiriin ja saa nyt kärsiä valinnoistaan. Yksilöillä ei ole merkitystä vaan kaikki nähdään samanlaisina.

Kun naisviisikon pitkä taival alkaa, alkavat yksilöt erottua. Matkanteon kuvaus herättää aistit ja vetoaa tunteisiin: loputon vaellus, nälkä, kylmyys ja lohduton maisema tuntuvat iholla. Vaikuttavasti Kinnunen kuvaa sitä, miten kylmä sodanjälkeinen maailma on ja miten yksin kulkijat tuossa muuttuneessa maailmassa ovat. 

Pidän romaanin monista ratkaisuista. Pidän siitä, miten maailman riepottelemista naisista muotoutuu kaikesta huolimatta toimijoita, jotka eivät ole aina vain muiden vietävissä. Pidän myös siitä, miten naisista jokainen vuorollaan kaikkoaa omaan suuntaansa ilman selittelyjä: lukijalle rohjetaan jättää tilaa tehdä omat päätelmänsä ihmiskohtaloista. Ei kertonut katuvansa on vaikuttava romaani, joka avaa sitä, miten raa'at jäljet sota jälkeensä jättää. Kieli on kaunista, romaanin kuvaama todellisuus useinkaan ei.

Tommi Kinnusen romaanista kirjoittavat myös ainakin Tuija, Leena, Arja ja Riitta.

Kommentit

  1. Tämä oli hurja vaellus. Loistava kirja. Jo kirjan miljöö oli hienosti valittu. Minulle tuttu ja kotoinen Lappi ja Pohjois-Suomi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja miten hienosti miljöö romaanin sivuilta välittyykään.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii