Siirry pääsisältöön

Pihla Hintikka: Hetken Pariisi on meidän

Ulkona oli intiaanikesä. Aurinko porotti montmartelaisen brasserien terassille. Alma istui rottinkituolissa aurinkolasit päässä, hieroi hionneita kämmeniään yhteen ja vilkuili välillä kulman taakse. Arthur oli yöllä lähettänyt tusinan tekstiviestejä, joissa oli haukkunut häntä opportunistiksi, noloksi wannabe-taiteilijaksi ja säälittäväksi piirtelijäksi, joka oli saanut Lemayn malliston vain, koska oli kuuluisa malli.
Pihla Hintikka: Hetken Pariisi on meidän
Otava 2020
317 sivua
äänikirjan lukija Outi Vuoriranta
kesto 9 h 51 min

Pariisiin vie Pihla Hintikan esikoisromaani Hetken Pariisi on meidän, kuten kirjan nimestä voi päätellä. Hieman aikaa vietetään myös Suomessa, onhan yksi romaanin keskeisistä henkilöistä Alma, nuori suomalaismalli.

Alman lisäksi keskeisiä henkilöitä ovat Elena ja Ines. Ensin mainittu on arvostettu taidegalleristi, toinen taas on juorulehden toimittaja. Kolme naista ovat erilaisia, erilaisessa elämäntilanteessa ja eri-ikäisiä. Kaikilla on jonkinlaisia kipukohtia ja kaikkia yhdistää se, miten olla nainen tai mitä tarkoittaa, kun on nainen.

Pihla Hintikan esikoisromaanissa on viihteellistä otetta: tarina etenee sujuvasti ja sisältää kimallusta, kuten Pariisiin sijoittuvalta tarinalta voinee odottaakin. Romaani kuitenkin muistuttaa siitä, miten kiiltävän pinnan alla voi olla monenlaista haastetta. Esimerkiksi muotimaailman ongelmia tuodaan esille varsin osuvasti ja todentuntuisesti.

Todelta tuntuu myös Pariisi, joka on miljöönä oiva ja elävä. Pihla Hintikka kuulemma asuu siellä, mikä näkyy myönteisellä tavalla romaanin maailmassa. Henkilöistä löytyy kiinnostavuutta ja huomaan haluavani tietää, mitä heille tapahtuu.

Aihelmia romaanissa on enemmän kuin riittämiin muotimaailmasta lapsettomuuteen, pakolaiskriisistä terrorismiin. Vähempikin olisi riittänyt, mutta kiehtova esikoinen tämä on näinkin.

Pariisiin ovat tämän kirjan myötä matkanneet ainakin Tuija ja Nanna.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii