Siirry pääsisältöön

Tove Ditlevsen: Nuoruus (naistenviikko 2024)

Olin ensimmäisessä työpaikassani vain yhden ainoan päivän. Lähdin kotoa puoli kahdeksalta ollakseni siellä hyvissä ajoin, sillä alussa oli tehtävä hyvä vaikutus, sanoi äitini, vaikka hän ei ollut itsekään ikinä viihtynyt nuorena yhdessäkään palveluspaikassaan alkua pidemmälle. Minulla oli ylläni Rosalia-tädin ompelema arkimekko. Se oli vaaleansinistä villaa, ja sen rinnuksissa oli pieniä laskoksia, niin että en näyttänyt yhtä laudalta kuin yleensä. Kävelin ohuessa terävässä auringonpaisteessa Vesterbrogadea alas, ja mielestäni kaikki ihmiset näyttivät vapailta ja onnellisilta. Kun he olivat kävelleet Pile Allén portin alta, heidän käyntinsä muuttui tanssahtelevan kevyeksi, ja siitä päättelin että onni asui jossakin Valby Bakken tuolla puolen.

Tove Ditlevsen: Nuoruus
S&S 2022
alkuteos Ungdom 1967
suomentanut Katriina Huttunen
kansi Elina Warsta
191 sivua

Tove Ditlevsenin omakohtainen romaani Nuoruus jatkaa varsin suoraan siitä, mihin Lapsuus jäi. Kun Kööpenhamina-trilogian avauksessa päädyttiin siihen, että teini-ikäinen Tove lopetti koulunkäynnin, on hänen aikansa nyt astua työelämään. Aivan kivutta se ei käy, ja työpaikat vaihtuvat varsin tiuhaan.

Tove tekeekin töitä lähinnä vain, koska hänen täytyy. Erityistä intohimoa töitään kohtaan hän ei tunne, mieluummin hän olisi vapaa ja kirjoittaisi. Vapautta rajoittaa myös se, että hänen täytyy asua vanhempiensa kanssa pienessä asunnossa, jossa hänelle ei ole omaa tilaa.

Ettekö te ole väsynyt, neiti Ditlevsen? Ei, en ole väsynyt enkä voimaton. Mutta toivon että minulla olisi paikka jossa voisin harjoitella oikeiden runojen kirjoittamista. Haluaisin huoneen jossa olisi neljä seinää ja ovi jonka saa kiinni. Huoneen jossa olisi sänky, pöytä ja tuoli, kirjoituskone tai lehtiö ja lyijykynä, ei enempää. Niin, ovi jonka saisi lukkoon. Mitään tästä en kuitenkaan saa ennen kuin olen kahdeksantoista ja voin muuttaa kotoa pois.

Toivoa kuitenkin on näkyvissä, ja Ditlevsenin kirjallinen ura ottaa pian ensimmäisiä askeliaan. Samaan aikaan fasismi saa kannattajia Tanskassakin, ja Toven ensimmäinen vuokranantaja yrittää saada nuoren naisen kannattamaan Hitleriä. Tove haluaa kuitenkin pysyä etäällä moisesta ja ylipäätään politiikasta. Hän haluaa vain kirjoittaa.

Oli hyvä ajatus jatkaa Lapsuuden jälkeen heti trilogian kakkososan parissa. Nuoruudessa on läsnä samankaltainen analyyttinen ja toteava ote kuin ensimmäisessä osassa. Kirjan kannet avattua tuntui mukavan tutulta astua taas Tove Ditlevsenin maailmaan ja ottaa selvää, miten hänen kirjallinen uransa saa vähitellen tuulta siipiensä alle.

Kirjallisen uran välillä epätoivoisestakin alusta Nuoruudessa toki puhutaan, mutta niin puhutaan myös muusta elämään liittyvästä. Toven äidin mielestä tyttären täytyy päästä naimisiin, jotta elämässä on mahdollista päästä eteenpäin. Tovessa on kuitenkin vahvaa itsenäisyyttä, joka puhuttelee. Tietenkin puhuttelee myös se tapa, miten hän elämäänsä tarkastelee: toteava tyyli sisältää niin surumielisyyttä kuin tummaa huumoriakin.

Nuoruus on vain väliaikaista, haurasta ja ohimenevää. Se täytyy käydä läpi, muuta merkitystä sillä ei ole. 

Muualla: Kirsin Book Club ja Kirjaluotsi.

Osallistun tällä kirjalla Tuijan naistenviikkohaasteeseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat