Siirry pääsisältöön

Anne Dahl: Sinussa asuu tuulet

Taisi olla minun tyttärenpoika kaukaa viisas. Hyvä oli kaikki tämä minunkin salaisuus siihen päiväkirjaan kirjoittaa, kaikkihan tämä asiat ovat minun ja miehenkin elämän mutkistaneet. Tyttären tarinaakin kirjoitin ja ajattelin, että poikakin saa omansa kirjoittaa. Naurattaa, kun  ihan kaikki niin samanlaisia ollaan. Kirja täynnä puhumattomia ja jokainen turhanaikaisesti kyyryssä kulkee. Minä kevensin pillereillä näitä omia tuskiani ja elämän varjoja kirkasti, mutta jospa se olisi keventynyt ihan vaan jo puhumalla.

Anne Dahl: Sinussa asuu tuulet
Momentum Kirjat 2024
kansi Mari Kopreff
211 sivua

Anne Dahlin esikoisromaani Sinussa asuu tuulet nojaa nimeään myöten musiikkiin: sekä teoksen nimi että motto kumpuavat Dave Lindholmin kappaleesta, joka löytyy levyltä nimeltä Huoneet 6 & 14. Lisäksi jokaisen luvun nimenä on jokin suomalaisen kappaleen nimi, esimerkiksi Laila Kinnusen Valoa ikkunassa ja Annikki Tähden Muistatko Monrepos’n. Usein melankolista ja tummasävyistä tunnelmointia.

Melankolista ja tummasävyistä on myös romaanin tunnelma. Teos nojaa musiikin ohella ja ennen kaikkea häpeään: kaikki romaanin henkilöt kantavat mukanaan häpeää, joka kantautuu sukupolvesta toiseen.

Konkreettinen häpeän ilmentymä on eräs päiväkirja, johon henkilöt kirjaavat tuntojaan. Puhumattomuuden taakkaa kantaa mukanaan jokainen, mutta päiväkirjaan voi sentään avata ajatuksia siitä, miten tulee kohdelluksi kaltoin, miten mukana kulkee syyllisyys, miten elämä tarjoaa varjoa enemmän kuin valoa. Ehkä päiväkirja – henkilöltä toiselle kulkiessaan – muistuttaa, että kukaan ei lopulta ole kurjuudessaankaan yksin, vaikka kurjuutta on monenlaista ja niin monenlaisesta kumpuavaa.

Anne Dahlin esikoisromaani on väkevä kertomus häpeästä. Siinä on vahvaa ilmaisua ja voimaa, joka vie mukanaan. Varsinkin alkuun oli paikoin vaikea hahmottaa, kuka milloinkin oli äänessä. Silti fragmentaarinen rakenne toimii ja henkilöiden välisten yhteyksien pohtiminen on yksi kiehtova elementti, johon lukiessa tulee paneuduttua. 

Ja vaikka romaanin ihmiskohtaloissa on kurjuutta, jopa inhorealismia, on siinä myös toivoa. Luen teoksesta myös ymmärrystä: ihmisillä on monenlaisia tarinoita, emmekä mitenkään voi tietää, minkälaista taakkaa kukin mukanaan kantaa.

Kiitos kirjailijalle lukukappaleesta!

Kommentit

  1. Kiinnostava teos, taas sellainen, josta en aiemmin ole kuullutkaan. Kaikki musiikkiin viittaava kiinnostaa aina, itsekin jäsentelen maailmaa usein musiikin ja lyriikoiden avulla.

    VastaaPoista
  2. Ihmettelin juttusi avausta, mutta sitten luin uudelleen! Kyseessä ei ollutkaan ruotsalainen Arne Dahl ja hänen dekkarinsa, mikä ei todellakaan olisi ollut esikoinen. En ollut tästä suomalaisesta melkein nimikaimasta aiemmin kuullut. Häpeä on ihmeellinen asia. Kuinka voimakas se onkaan ja se on silti vain omien korviemme välissä. Esikoiskirjailija on tarttunut haasteelliseen aiheeseen, mutta tekstisi perusteella onnistunut siinä hyvin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii