Siirry pääsisältöön

Chi Ta-wei: Kalvot

Kalvo. Kalvoihin kiteytyi Momon kuva maailmasta. Hän oli kolmekymmentävuotias ja koki, että hänet erotti maailmasta vähintään yksi kalvo. Se ei ollut samanlainen kuin naamiot, joita hän levitti asiakkaidensa kasvoille. Tätä kalvoa ei voinut nähdä. Se sai hänet tuntemaan itsensä pikkuruiseksi vesikirpuksi, joka uiskenteli yksin meressä solukalvonsa suojissa. Meri ympäröi hänen kehoaan muttei ikinä aidosti koskettanut häntä.

Chi Ta-wei: Kalvot
Hertta 2024

Kiinankielinen alkuteos 膜 1996

suomentanut Rauno Sainio

kansi Satu Enstedt

179 sivua

Lukupiirimme syksyn ensimmäiseksi kirjaksi valikoitui taiwanilaisen Chi Ta-wein Kalvot, joka osoittautuikin varsin mystiseksi ja monikerroksiseksi pieneksi romaaniksi. Jo vuonna 1996 alkujaan ilmestynyt teos on nyt saatu suomeksi Rauno Sainion kääntämänä.

Kalvot sijoittuu tulevaisuuteen vuoteen 2100. Otsonikadon vuoksi eläminen maanpinnalla on muuttunut mahdottomaksi, ja sen vuoksi ihmiskunta on pääosin asettunut asumaan merenpohjaan suojakalvon alle. Jotkut tekevät matkoja sinne, missä ihmiset aiemmin asuivat, mutta romaanin päähenkilö Momo ei sellaisesta ole erityisen kiinnostunut.

Momo on taitava ihonhoitospesialisti, jonka erityisalaa ovat mystiset ihokalvot, joita hänen vakituiset asiakkaansa tulevat uusimaan aika ajoin. Hän on palkittu ja maineikas, mutta menestys ei ole onnistunut hälventämään hänen kipuaan suhteessa äitiin. Kolmekymppisenä hän on elänyt suurimman osan elämästään ilman äitiään: lapsena Momo joutui vaativaan leikkaukseen ja vietti pitkän ajan sairaalassa; sairaalasta päästyään hän hakeutui sisäoppilaitokseen tavoitellakseen unelmiensa ammattia. Äiti rakensi omaa uraansa samaan aikaan ja Momo tuntee tulleensa äitinsä unohtamaksi. Eihän äiti lähettänyt viestiä edes silloin, kun tytär sai arvostetun palkinnon työstään spesialistina.

Mitä Momolle on tapahtunut? Miksi hänen äitinsä ei pidä ainoaan lapseensa lainkaan yhteyttä? Mysteeri avautuu vähitellen, kuin Momoa riisuttaisiin vaatekerros kerrallaan tai kuin totuuden ympäriltä kuorittaisiin pois kalvoja, yksi kerrallaan. Siinä, mihin lopulta päästään, on jotain kovin murheellista.

Kalvojen maailma on monella tapaa kiinnostava. Se, että teos on julkaistu alkujaan 1990-luvulla, tuo oman lisämausteensa: silloin on ennakoitu tulevaisuudenuhkia, joista osa on pystytty selättämään, mutta osin ennakointi on osunut hyvinkin oikeaan suuntaan. Vaikka teos on lähes kolmekymmentävuotias, on se kestänyt aikaa varsin hyvin. Esimerkiksi androidit tuntuvat kovin tuoreilta yhä edelleen eivätkä teemat – kuten äidin ja tyttären suhde, yksinäisyys, rakkaudenkaipuu – ole suinkaan vanhentuneet.

Lukupiirissämme Kalvot herätti runsaasti keskustelua. Pohdimme paljon esimerkiksi teoksen maailmaa (jota ei alleviivata romaanissa liikaa, miljöötä tärkeämmiksi nousevat henkilöt) ja symboliikkaa (jota riittää mutta kaikki ei saa aivan helposti selityksiä). Kalvot ei ole niitä teoksia, joista on helppo pitää: se on makuuni hieman liiankin mystinen ja toisaalta liikaa selittävä. Se on kuitenkin kiintoisa kurkistus taiwanilaiseen kirjallisuuteen. 

Muualla: Tähtivaeltajablogi, Kulttuuri kukoistaa ja Yöpöydän kirjat.

Kommentit

  1. En ole varmaan koskaan lukenut taiwanilaista kirjaa. Ehkä pitäisi kokeilla tätä.

    VastaaPoista
  2. Välillä ihan yllättyy, kun otsonikato tulee puheeksi, siitähän 90-luvulla puhuttiin ja sitä pidettiin suurimpana tulevaisuuden uhkakuvana. Vaikka uhkakuvia on nykyisin niin monenlaisia, on jotenkin lohdullista ja innostavaakin, että jossakin on myös onnistuttu.

    VastaaPoista
  3. Taiwanilainen kirja kiinnostaisi sinänsä, mutta dystopia on liian kaukana omalta mukavuusalueelta lähteäkseni tähän...

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii