Siirry pääsisältöön

Ann Napolitano: Kaunokaisia

Sylvien mieleen tuli ennustamisleikki, jota he olivat lapsena leikkineet. Vaikka he olivat vasta lähteneet Julian luota, ikävä tuntui kipeänä viiltona Sylvien kyljessä. Sylvie näki siskoistaan, että hekin ajattelivat leikkiä, ja Emelinen kulmien väliin ilmestynyt ryppy kertoi, että siskoa kadutti tapa, jolla hän oli pyyntönsä muotoillut. He olivat vastikään saaneet tietää, että Julia oli lähdössä pois puoleksi vuodeksi. Kaikkien mielestä lähteminen oli virhe. ´Hirveä ajoitus´, Cecelia oli sanonut. ’Hän lähtee karkuun’, Emeline oli todennut. Mutta Sylvie aavisteli, että isosisko oli pikemminkin lähtemässä jotakin kohti. Kohti uutta elämää. Julia halusi ajatella elämänsä uusiksi, ja sellaista oli vaikea toteuttaa, jos ympärillä oli ihmisiä, jotka olivat tunteneet hänet pikkutytöstä asti.

Ann Napolitano: Kaunokaisia
WSOY 2024
alkuteos Hello Beautiful
suomentanut Minna Kujamäki
alkuperäispäällys Donna Cheng
kannen maalaus Jessica Miller
479 sivua

Ann Napolitanon Kaunokaisia on tainnut olla tämän syksyn yksi isoista kirjasometapauksista. Runsain määrin olen kohdannut romaanin ylistystä sosiaalisessa mediassa, ja ymmärrän ylisanat hyvin.

Kaunokaisia on sukuromaani, jonka keskiössä on eritoten Padavanon perhe. Ja nimenomaan perheen tyttäret: Julia, Sylvie ja kaksoset Emeline ja Cecelia. He ovat nelikko, jonka muodostavat kaksi kaksikkoa. Oma yksikkönsä ovat Julia ja Sylvie, toisen yksikön muodostavat Emmie ja Cece.

Lisäksi ovat perheen vanhemmat, Rose ja Charlie. Ja sitten on eräs William, joka tutustuu Juliaan ja tulee järisyttämään tiivistä perhettä toisin kuin olisi koskaan voinut kuvitella.

Millä tavoin siskokset, jotka ovat toisilleen äärimmäisen rakkaat, kestävät maailman muuttumisen ja ajankulun, joka jättää väistämättä jokaiseen heistä jälkensä? Miten tiivis lapsuussuhde voi sitten, kun jokainen kasvaa kohti aikuisuutta ja tekee omat päätöksensä irrallaan siskoista ja lapsuudenperheestä? Miten käy, kun myös Rose-äiti tekee omat ratkaisunsa?

Jokainen romaanin hahmo on omanlaisensa, ja jokaisella on omat taakkansa kannettavanaan. William on elänyt ilman rakkautta, mutta Julia, päättäväinen Julia, tietää, mitä hän miehestä haluaa ja minkälaisen tulevaisuuden hän haluaa. Sylvie ei ole niinkään päättäväinen, mutta hätkähdyttää hän haluaa, ja hänelle sopii hyvin pussailla poikien kanssa kirjaston hyllyjen välissä. Cecelia on taidemaalari, ja hän ehättää ensimmäisenä horjuttamaan Julian vankkaa uskoa siihen, että tulevaisuus voi olla suunniteltavissa noin. Emeline on lempeä ja hiljainen kotikissa, joka rakastaa lapsia. 

Siskokset ovat kuin Pikku naisten sisarnelikko, ja mieluusti he vertaavatkin itseään romaanihahmoihin. Mutta kuka heistä on Beth? Entä miten kuvaan mahtuu rikkinäinen William? Entä seuraava sukupolvi?

Kun ryhdyin lukemaan Kaunokaisia, ei kyseessä ollut mikään lentävä lähtö. Romaani tuntui niin tavattoman amerikkalaiselta, että se etäännytti, alkuun kovastikin. Amerikkalaisuuden vaikutelma ja hienoinen etäännys säilyivät loppuun saakka, vaikka pääsinkin lopulta varsin jouhevasti romaanin maailmaan kiinni ja kiinnostuin henkilöistä, joista erityisesti Williamin, Julian ja Sylvien näkökulmista tarinaa kerrotaan.

Ihastuin romaanin kerrontaan, josta tulkitsin hyväksyvää katsetta ja lempeää ymmärrystä. Pidin siitä, miten samoja asioita valotettiin eri näkökulmista antamatta kuitenkaan liian toisteista vaikutelmaa. Eri kulmat täydensivät toisiaan oivallisesti ja muistuttivat siitä, miten katsantokantoja voi olla monenlaisia, kaikki yhtä oikeita.

Silti en voinut olla miettimättä, tuliko kerronnassa kaikessa runsaudessaan lopulta liian kiire. Tuntui, että olisin halunnut tietää enemmän siitä, mitä tapahtui niinä aikoina, joista ei oikeastaan puhuttu. Romaanihan ajoittuu paljolti 1980-luvulle, 1990-luku ohitetaan varsin kevyesti ja äkkiä ollaankin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla. Ja vaikka sisarukset onkin kuvattu kauniisti toisiaan täydentävinä, olisin kaivannut heidän hahmoihinsa jotain enemmän.

Pidin myös romaanin humaanista maailmasta, joka muistuttaa toisten ihmisten merkityksestä. Siinä, miten paljosta paitsi jäänyt William pääsee osaksi tiivistä perheyhteisöä, on jotain hyvin koskettavaa. Samoin siinä, miten väärin kohdelluksi joutunut voi havaita voivansa ymmärtää ja antaa anteeksi, sillä olihan taustalla kuitenkin halu suojella. Lämpimältä tuntui myös ajatus siitä, miten taide voi elävöittää ja eheyttää. Kyllähän sellaisia kertomuksia tarvitaan, sellaisia humaaneja ja lämpöä tuovia.

Muualla: Tuulevin lukublogi, Mrs. Karlsson lukee, Lumiomena ja Kirjaluotsi.

Kiitos kustantajalle ennakkolukukappaleesta!

Kommentit

  1. Olipa kiva lukea tästä kirjasta. Olen silmäillyt tätä mutta tiiliskivet eivät oikein nyt sovi minulle... ehkä voisin kokeilla tätä joskus loma-aikaan.

    VastaaPoista
  2. Joskus otan lukuun paljon kohistuja kirjoja ihan vain voidakseni muodostaa oman mielipiteen. Kaunokaisten lukemista ehkäilin, mutta päädyin sittemmin olemaan lukematta sitä. Itse asiassa lopullinen niitti oli kirjan vertaaminen Yanagiharan Pieneen elämään (josta en pitänyt). Nykyään en muutenkaan viitsi lukea yhdysvaltalaista kirjallisuutta paitsi erittäin tarkasti valiten.

    Tämä sinun kirjoituksesi oli kyllä kiinnostavaa luettavaa, ja vaikka en ole aikeissa Kaunokaisia lukea, niin ihan uteliaisuudesta kyllä luen siitä arvosteluja!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii