Siirry pääsisältöön

Merete Mazzarella: Sielun pimeä puoli

"Koetin keksiä tarinan - niiden tarinoiden veroisen, jotka olivat innostaneet meitä tähän tehtävään. Tarinaa joka vetoaisi luontomme selittämättömiin pelkoihin ja herättäisi värisyttävää kauhua - joka saisi lukijan pelkäämään katsoa taakseen, hyytäisi veren ja panisi sydämen sykkimään nopeammin. Ellen pystyisi tähän, kummitusjuttuni ei olisi nimensä arvoinen." (Mary Shelleyn selontekoa.)
Merete Mazzarella:
Sielun pimeä puoli (Tammi 2014)
Suomennettu ruotsinkielisestä käsikirjoituksesta
Själen nattsida - Om Mary Shelley och hennes Frankenstein
Suomentanut Raija Rintamäki
245 sivua
Luin Mary Shelleyn klassikkoteoksen Frankenstein muutama vuosi sitten ja vaikutuin. En voinut olla ihmettelemättä samaa asiaa, jota moni muu on ennen minua ja minun jälkeeni ihmetellyt: miten ihmeessä vain yhdeksäntoista vuoden ikäinen nainen sai päähänsä kirjoittaa tarinan, joka on herännyt lukemattomia kertoja eloon valkokankailla ja viehättänyt lukijoita vielä parisataa vuotta myöhemminkin?

Tähän ja moniin muihin kysymyksiin vastauksia etsii ja antaa pohjoismaisen kirjallisuuden professori emerita Merete Mazzarella, jonka uutuusteos Sielun pimeä puoli on Frankensteininsa lukeneelle varsinainen aarreaitta. Ja vaikka Shelleyn klassikkoteos olisi vielä lukematta, on teoksella silti lukijalle annettavaa. Se avaa kiinnostavasti kuvaa kirjailija Mary Shelleysta henkilönä ja 1800-luvusta ajanjaksona.

"'Kirjoitetaanpa jokainen oma kummitusjuttu' sanoi lordi Byron, ja ehdotukseen suostuttiin", kuvailee Mary Shelley itse teoksensa syntyhetkiä. Lordi Byronin sanat Genevejärven rannalla vuonna 1816 olivat lähtölaukaus prosessille, joka synnytti jotain ennenkuulumatonta.

Mistä huikea tarina kokoon kyhätystä ja eloon herätetystä Olennosta oikein syntyi, sitä Mazzarella avaa teoksessaan laajasti. Hän kuvaa Mary Shelleyn elämää, sukua ja lähipiiriä mutta myös sitä yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa nainen kasvoi ja eli. Mary Shelley piirtyy esiin viileänä ja etäisenä mutta samalla myös kovia kokeneena ja paljon nähneenä naisena, jolla on taipumusta melankoliaan ja jota kohtaan huomasin lukiessani usein tuntevani sympatiaa.

Pidin Sielun pimeässä puolessa paljon niin ajankuvan kuin Mary Shelleyn henkilökuvan luomisesta, mutta eniten minua kuitenkin kiinnosti se, miten laajasti ja monipuolisesti Mazzarella avaa Frankensteinia. Teoksessa näkyy se, että kirjailija tuntee Shelleyn klassikon äärimmäisen hyvin, onhan hän vuosien ajan tulkinnut teosta opiskelijaryhmiensä kanssa. Lisäksi hän kirjoittaa teoksesta kauniisti ja sujuvasti sekä tekee tulkintoja sen yhteydestä kirjoittajansa elämään ja tuon ajan yhteiskuntaan.

Mazzarellan tekstin myötä Frankenstein avautui minulle aivan uudella tavalla, ja oivalsin asioita, joita en ollut huomannut romaania lukiessani. Frankensteinin luoman Olennon merkitys kasvoi mielessäni uusiin mittasuhteisiin ja päädyin ihailemaan Shelleyn klassikkoa entistä enemmän. Ja kun Olennon olemassaolon tärkeimpiä kysymyksiä on kysymys ihmisyydestä, sisältyy teokseen myös ihmisyyden filosofisluonteista pohdintaa. Näin ollen myös lukija voi halutessaan antautua pohtimaan, mihin kaikkeen teknologiaa voi hyödyntää ja saako ihminen leikkiä Jumalaa.

Pidin Frankensteinia jo sitä lukiessani moniulotteisena teoksena, jolla on paljon annettavaa myös nykylukijalle, mutta Mazzarellan kirjan myötä minulle vasta todella avautui, kuinka suuria ja tärkeitä kysymyksiä Shelley teoksessaan käsittelee. Frankenstein on ehdottomasti klassikkoasemansa ansainnut ja Sielun pimeän puolen myötä romaani saa arvoisensa käsittelyn.

Merete Mazzarellan teoksesta ovat kirjoittaneet myös Ulla ja Mika.

Sain Sielun pimeän puolen luettavaksi kustantajalta. Kiitos!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin...

Historiallista romantiikkaa 💓

Äänikirjakoosteessa on tarjolla historiallisia romaaneja: tämänkertaisessa kvartetissa kohdataan monenlaisia tunteita ja erilaisia ihmisiä erilaisissa ympäristöissä. 1700-luvun skotlantilaislinnasta siirrytään ensin parisataa vuotta ajassa eteenpäin mutta pysytään Skotlannissa. Sen jälkeen aika pysyy kuta kuinkin samana mutta maisema vaihtuu Petsamoon. Viimeisessä romaanissa taas liikutaan hieman pohjoiseen ja mennään ajassa hitusen verran taaksepäin. **********   Samassa ovi avautui koputtamatta. Tulija ei ollut palvelijatar eikä edes Charlotten äiti, vaan Fingal MacTorrian, joka marssi sisään naistenhuoneeseen kuin maailman luonnollisimpana asiana. – Täällä kaivataan kuulemma apua, mies sanoi. Kaisa Viitala: Klaanin vieraana Karisto 2024 kansi Timo Numminen äänikirjan lukija Emma Louhivuori kesto 15 t 32 min Kaisa Viitalan historiallinen romaani Klaanin vieraana  aloittaa Nummien kutsu -sarjan, joka sijoittuu 1700-luvulle. Päähenkilö on Agnes, lontoolaisperheen hellitty tytä...

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia ...