"Sen jälkeen Aksel ei sano Raakelille mitään, ei koko iltana, vaikka he istuvat työhuoneen laiskanlinnoissa, pöydällä välissään lasilliset punaviiniä, pöydän jalan vieressä lattialla pullo. Selma on tehnyt lautasellisen voileipiä, ne jäävät koskemattomiksi. Vuoteessa Aksel kääntää Raakelille selkänsä."
Tuula-Liina Variksen romaani Huvila vie 1930-luvulle, aikaan, joka muuttaa maailmaa kauhistuttavalla tavalla. Myös Raakelin elämä muuttuu vuosikymmenen aikana hurjasti, ja romaanin päähenkilön kohtalo rinnastuukin kiintoisalla tavalla siihen, mitä Euroopassa tapahtuu. Vaikka Raakel elää pienen perheensä kanssa syrjässä ja myös suojassa, hän ei välty kiristyvän ilmapiirin vaikutuksilta.
Romaani alkaa epilogimaisesti siitä, kun Raakelin puoliso Aksel lähtee hakemaan sanomalehteä ja jää sille tielleen. Miehen lähdön havaitsee myös talossa asuva palvelija Selma. Syykuusta 1935 siirrytään 1920- ja -30-lukujen taitteeseen, kun Raakel ja taiteilija Aksel tapaavat. Kronologisesti edeten keritään tarinaa auki, kerrotaan, mitkä seikat johtavat siihen, että mies jätti vaimonsa ja Leea-tyttärensä; kyykistyi Leean tuolin viereen, tarttui hänen käsiinsä, painoi ne poskiaan vasten ja lähti.
Huvilan ajankuva on hieno. Maisemaa 1930-luvusta luodaan taitavasti, lukija törmää kirjan sivuilla moneen tuttuun nimeen ja tapahtumaan. Katri Vala lentää lentokoneella, New Yorkin pörssi romahtaa, natsit nousevat valtaan Saksassa. Erityisesti viimeksi mainittu seikka vaikuttaa Raakelin elämään suuresti, kun puoliso innostuu aatteesta ja ennustaa Hitlerin valtaannousua, uskoo, että vain Saksa voi pelastaa Euroopan. Raakelille riittäisi tavallinen elämä, jokunen lammas ja kana, ehkä possukin, mutta mies janoaa jotain lisää. Hänen arvomaailmansa on lopulta hyvin toisenlainen kuin vaimon, joka on viimein se, joka kärsii eniten.
Tuula-Liina Variksen romaani tuntuu valitettavan ajankohtaiselta. Äärimmäinen aatemaailma rikkoo perheitä ja jättää jälkeensä kipeät arvet, asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan ja aiheuttaa mittaamatonta kärsimystä. Romaanissa uhri on varsinkin Raakel, jota ei millään muotoa voi pitää syyllisenä osaansa. Selma-palvelija katsoo sivusta ja ennustaa:
Muualla: Kirjakko ruispellossa, Ullan Luetut kirjat, Kirja vieköön!, Amman lukuhetki, Mitä luimme kerran ja Kirjabrunssi.
Tuula-Liina Varis: Huvila (WSOY 2016) 245 sivua |
Romaani alkaa epilogimaisesti siitä, kun Raakelin puoliso Aksel lähtee hakemaan sanomalehteä ja jää sille tielleen. Miehen lähdön havaitsee myös talossa asuva palvelija Selma. Syykuusta 1935 siirrytään 1920- ja -30-lukujen taitteeseen, kun Raakel ja taiteilija Aksel tapaavat. Kronologisesti edeten keritään tarinaa auki, kerrotaan, mitkä seikat johtavat siihen, että mies jätti vaimonsa ja Leea-tyttärensä; kyykistyi Leean tuolin viereen, tarttui hänen käsiinsä, painoi ne poskiaan vasten ja lähti.
Huvilan ajankuva on hieno. Maisemaa 1930-luvusta luodaan taitavasti, lukija törmää kirjan sivuilla moneen tuttuun nimeen ja tapahtumaan. Katri Vala lentää lentokoneella, New Yorkin pörssi romahtaa, natsit nousevat valtaan Saksassa. Erityisesti viimeksi mainittu seikka vaikuttaa Raakelin elämään suuresti, kun puoliso innostuu aatteesta ja ennustaa Hitlerin valtaannousua, uskoo, että vain Saksa voi pelastaa Euroopan. Raakelille riittäisi tavallinen elämä, jokunen lammas ja kana, ehkä possukin, mutta mies janoaa jotain lisää. Hänen arvomaailmansa on lopulta hyvin toisenlainen kuin vaimon, joka on viimein se, joka kärsii eniten.
Tuula-Liina Variksen romaani tuntuu valitettavan ajankohtaiselta. Äärimmäinen aatemaailma rikkoo perheitä ja jättää jälkeensä kipeät arvet, asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan ja aiheuttaa mittaamatonta kärsimystä. Romaanissa uhri on varsinkin Raakel, jota ei millään muotoa voi pitää syyllisenä osaansa. Selma-palvelija katsoo sivusta ja ennustaa:
Sodalla on pitkät jäljet, ja kun paremmat ajat vihdoin tulevat, aletaan vissiin seuraavaa sotaa valmistella, liehutetaan lippuja ja puhkutaan jos minkä aatteen nimissä, niin minä ilkeässä mielessäni ajattelen.Huvila on voimakkaasti ajatuksia herättävä romaani, jolla on raskasta sanottavaa. Traaginen tarina ammentaa historiasta mutta sanoo sanansa myös nykyajasta. Taitavasti rakennettu kokonaisuus piti otteessaan alusta loppuun saakka.
Muualla: Kirjakko ruispellossa, Ullan Luetut kirjat, Kirja vieköön!, Amman lukuhetki, Mitä luimme kerran ja Kirjabrunssi.
Tämä oli tosi hieno ja ajatuksia herättävä romaani. Tuntui kaamealta että natsiaatteen ja juutalaisvastaisuuden takia Aksel käänsi selkänsä vaimolleen Raakelille. Varis on hyvä kirjailija.
VastaaPoistaErityisen pelottavalta tuntui minusta juuri tuo, että Aksel oli valmis aatteen takia hylkäämään perheensä. Pelottavaa se on siksikin, että sitä tapahtuu oikeassakin elämässä.
Poista